Alla inlägg under mars 2016

Av Jenny - 14 mars 2016 20:15

Aldrig hade jag väl kunnat ana att en långväga resa även skulle bli en inre resa. Jag sa halvt på allvar att jag skulle åka till Thailand för att hitta mig själv. Aldrig hade jag väl kunnat tro att det faktiskt skulle dyka upp ett annat jag. Ett annat jag som uppenbarligen även kunderna på Ica observerat och dessutom påtalat. - Det syns i ögonen på dig sa en kollega.


 

  

 


  


 


 

Den enda delen av mig jag kände till innan resan var Ica-Jenny, dag som natt. Jag har under så lång tid vigt mitt liv åt jobbet. Det fanns inget annat jag.  - Det känns som att vi förlorat dig! Sa en av mina brödleverantörer när jag kom tillbaka och kanske har han rätt, på sätt och vis.


Vy från hotellbalkongen  


Klev av planet på flygplatsen i Phuket och allt rann av. En inre lycka och ett bubbel likt sockerdricka i magen infann sig. Hade sagt att jag skulle leva som en prinsessa  och det gjorde jag, med råge.
Hela resan har förvånat mig på så många plan.
Det var med stor sorg jag lämnade Thailand, jag var inte klar. Jag behövde mer. Jag hade aldrig kunnat tro att en resa skulle förändra mig....


   Kinesiskt nyår. Numera är det apans år.


 

 

Jag bär med mig så otroligt många underbara stunder. Joggingturer på stranden i soluppgången, underbar mat, välgörande massage, magiska solnedgångar. Bara för att nämna något.


   Löptur på stranden, sista morgonen precis innan avfärd. Helt magiskt.


Solnedgången, ett underbart ljusspel som man aldrig ledsnar på.

 


 

   

Phuket är definitivt inte mitt "favvo"ställe i Thailand. Jag och fd sambo inledde vårt Thailandsresande där. Been there, done that men ändå, friden infann sig just precis där. Jag har till och med, Gud förbjude! funnit frid vid att ligga vid hotellets pool och slappa. Dock blåste det smådjävlar den dagen och vårt försök att ligga på stranden resulterade enbart i en massa sand i truten, öronen och andra öppningar... Så vi var väl egentligen mer eller mindre förvisade till poolen.  


  Här ligger jag vid poolen och slappar under ett jätteträd.
Näst högst upp, andra balkongen till höger 
om trädet, i hörnet, var vår.


 


   

Mat, herregud, jag älskar verkligen Thaimat. Jag är en utföding som ätit som inföding. Jag har ett enda krav när jag väljer matställe och det är att Thailändarna själva äter där. Det har blivit kyckling med nudlar på längden och tvären, inhandlat från rullande vagnar med antagligen väldigt bristande hygien. Men det är så förbannat gott och så snuskigt billigt. Mitt stackars resesällskap har knappast fått en syl i vädret när det kommer till föda *hahaa*


   Om jag får välja en maträtt innan jag dör, skulle detta kunna vara "it"
Fried chicken with noodels. Slemmiga noodels, ska tilläggas *kärlek*


Och jag måste ju bara prova ALLT! Min passion i livet, jackfruit har intagits kilovis. Hittade två nya favoriter. Mangostan och Rambutan, båda to die for...  Hur har jag missat dem tidigare....  Vårrullar, herrejösses, jag är beroende.


   Jackfruit


    Rambutan & Mangostan


  Skalade.


Sprang på en uråldrig tant som sålde något, typ grillade riskakor. Testade så klart. De var ätbara men inte goda. Bra att veta *hahaa*

Hamnade på restaurang med grillbuffé. Bläckfisk, jätteräkor, krabba och tenderloin, yummi, yummi.
Hotellets frukostbuffé kunde ha varit en frukost uppdukad på andra sidan pärleporten, magisk. Hade hotellrummet legat i en nedförsbacke hade jag  kunnat rulla tillbaka dit efter frukosten. Nu var det dessvärre tvärtom. En promenad i tvär uppförsbacke krävdes för att ta sig tillbaka till rummet. Tufft med en frukoststinn mage.


   By night.


   Glass med majs. Någon gång ska vara den första för allt... Mmmmm, gott!


   Tiramisubakelse.


   Det var firmafest på jobbet. Vi firade på eget sätt i Thailand.



 

Så många minnen, så många underbara stunder. Svårt att förstå för den som inte varit där, men det händer något i själen när man är i Thailand. Pratade med en säljare i veckan och han förstod precis. Han tog orden ur min mun och fyllde på mina meningar. Vi skrattade gott i samförstånd. Sa något om att jag släppte allt och inte ens längtade hem - Jamen, det är ju Thailand sa han med ett leende.
Vi diskuterade maten, ju sunkigare desto bättre. Slemmiga, breda nudlar som man kan äta sig till döds på, intagna med en massa sweet chilisause, sittandes på en trottoarkant med blicken fäst på havet och återigen lugnet... Jag vet inte om alla upplever det så men han har gjort det och jag gör det definitivt.


   


 

De säger att jag ser mer avslappnad ut. Dragen är inte så spända längre och att jag känns annorlunda. Jag känner mig förändrad. Mindre stressad och kanske stabilare. Men trött så in i graven. Funderar varje dag under de första timmarna på jobbet hur jag ska orka vara där hela arbetspasset.


Myntet har alltid en baksida. Det som tidigare betydde allt, känns plötsligt inte lika angeläget längre. Jobbet, min livlina känns numera inte lika betydelsefullt och det skrämmer mig. Tillvaron har varit inrutad, bra och fruktansvärt okomplicerad. Jobba tills du inte orkar längre, åk hem till hundarna, ät, somna och börja om igen. Plättlätt tillvaro! Och nu då....


   Här snackar vi ösregn i ordets rätta bemärkelse.  



   Man måste till Thailand för att hitta bulleprylar..

Hundarna? Min snälla, snälla pappa kom upp för att vara med Ruben och huskysarna fick vara hos sin uppfödare. Jamie har till och med fått jobba, på riktigt. Hon har fått dra turister på tur och hon hade skött sig exemplariskt. Åh, vad stolt jag är.


Många undrade om Ruben var glad att se mig igen. Oja, absolut. Men det är han även om han träffar en mördare eller en våldtäktsman, så det säger inte så mycket.  


   Han som inte fick följa.


Jag har en hemlighet. Inte så hemlig egentligen eftersom många vet om den redan. Men vi tar det framöver tycker jag. Inom sinom tid, som det så fint heter....


En kväll när regnet stod som spön i backen och det blixtrade kors och tvärs, unnade vi oss roomservice. Slog på stort och beställde en Baileys till dessert. Ni som känner mig, vet min förkärlek till livets dryck och att den intas i dricksglas. Hur snopen på en skala 1-10 tror ni jag blev när jag såg mängden Baileys i glaset. Hahaaa, det räckte knappt att fukta tungan i. Kompenserade detta med att köpa med mig 5 liter från taxfreebutiken. Nu klarar jag mig läääänge. Åtminstone till nästa resa, ooops ;)


 

I övrigt har jag inte slösat pengar på en massa onödig shopping. Eller jo, väskor. Jag älskar att köpa onödiga väskor. Och den enda, i högen av väskor jag inhandlat, som jag använder är en 20 kronors tygväska med elefanter på. Det är min nya till och från jobbet väska. Jag älskar den.


Massage, en självklarhet i Thailand!  Vi hade lyxen att bo på ett spahotell, där vi via vår bokning hade 50% på alla spa och massagebehandlingar.  Detta utnyttjades till fullo och i receptionen sa de när vi skulle betala - Like massage!? Oh, hell yes!!!

Åker ni till Thailand kan jag rekommendera något som kallas för Thai blend massage. Massagen gjorde stundvis fruktansvärt ont. Men känslan efteråt är obeskrivlig. Små thailändskor med vassa armbågar är en stor del av behandlingen *hahaaa* 
Gjorde någon slags spabehandling. Vilket innebar att jag blev inpackad i gegga, inrullad i värmefilt likt en kåldolme och jag trodde min sista stund var kommen. Men min hud efteråt. Oj, oj, oj, det var värt panikångesten i värmefilten, svetten som rann, den hysteriska klådan i ansiktet och din oförmåga att kunna röra dig.


Ber om ursäkt för stavfel och borttappade bokstäver. Jag ser dem helt enkelt inte, felen alltså. Det märks att det är länge sedan jag gjort detta. Man tappar liksom blicken för felen...


Lev väl, må gott.

  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Tisdagstema

tisdags-tema.png

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards