Alla inlägg under augusti 2010

Av Jenny - 31 augusti 2010 18:18

Startade 07.35 och tolv timmar senare var jag framme. Resan har gått bra. Innan avfärd var jag mest bekymrad hur Piraffen skulle klara av att åka i hundburen, baktill i över 100 mil. Men det gick jätte, superduper bra. En liten terrierskalle kikade fram vid rödljus och rondeller, i övrigt har han sovit. Har stannat oftare än jag brukar göra men det var nog bara bra för både mig och jycksen.


I Ö-vik, där jag stannade och tankade stötte jag på en flyktigt bekant. Visst känner jag igen dig sa hon.

Precis som jag, fyllde hon magen med korv, bilen med bensin och vovven med vatten. Hoppas hennes resa ner till Västerås gick bra.


Ångrar att jag inte stannade vid höga kusten och fotade. Det är så otroligt vackert där och igår var det alldeles speciellt då himlen var kolmörk och nästan som hämtad ur en skräckfilm, hade blivit maffiga bilder.


Idag känner man sig lite seg och trött. Har varit på en morgonpromenad med Piraff och lyckades hitta kantareller, som jag inte kunde PLOCKA, eftersom jag var påslös. Ska göra ett återbesök under eftermiddagen, hoppas bara att de står kvar.


Fanny levererade jag redan igår till mamma. En bra lösning för alla parter men speciellt för Fanny som lever ut alla sina hämningar när hon befinner sig där.


  

En Piraff


Av Jenny - 29 augusti 2010 20:40

Packa pappas kappsäck och så vidare. Fattar inte varför jag alltid är så fullastad när jag beger mig söder ut.

Det mesta är klart, till och med frukostmackorna är färdiggjorda.


Har stigit upp tidigt imorse och inledde omgående med en lång Piraffpromenad. Tanken bakom detta är givetvis att jag ska sussa sött lite tidigare ikväll för att sedan kunna stiga upp i ottan och bege mig iväg mot 08.

I vanliga fall brukar jag kliva upp vid 3-4 tiden, slänga i mig frukost och hiva in jyckarna i bilen, stress stress. I år tänkte jag dock prova en ny metod som innebär att jag sover lite längre, tar en promenad med vovvarna, duschar och äta frukost i lugn och ro. Tror detta kommer att ge en bättre start på avfärden och varför stressa? Jag har ju ingen tid, mer än den 2/9 att passa.

Faktiskt har Affen verkat lite bättre i sitt ben de sista dagarna, naturligtvis. Det är jag så klart glad över men jag kommer inte att avboka Strömsholmsbesöket, hur haltfri han än må vara just nu.

Badrummet är tömt och rivningen inleds imorgon. Max två veckor trodde snickaren att det skulle ta. Men om allt går vägen (vilket det sällan gör för oss) kanske det går snabbare.

Annars har det väl inte hänt så jättemycket, det mesta känns som att det står på paus eller tillfälligt avbrott just nu. Men jag tror att bara Affen får en diagnos på sitt ben och badrummet blir fixat så kommer vi vidare.


Just det! De två jämtarna som var på rymmen, vistades på fri fot i ca 25 timmar. Skulle tro att Hälge älg var ganska less på dem vid det laget. Nu är Alba på friarstråt i Lycksele. Tanken är att det ska komma nya små mini Albor om si så där 63 dygn. En piraff, en Fanny och en massa valpar, milde himmel säger jag bara…..

Nu glotta TV en liten stund, sedan är det natti natti.

Av Jenny - 25 augusti 2010 13:15

Två av tre möjliga jämtar befinner sig i skogen (olovligt) sedan igår kväll och värmer upp Hälge inför årets jakt. Färskingen Bella som mest ägnat sig åt att äta gräs tidigare skäller nu med liv och lust på (förhoppningsvis) en älg. Detta tillsammans med mamma Alba. Mamma Alba som förövrigt idag har ett bokat veterinärbesök för blodprovstagning. Först återstår för husse att få hem dem från skogen (vikten av inkallningsträning  )


Idag är en riktig höstdag, härligt det gillar jag. Om det inte är allför ruskigt framemot kvällen åker jag och Piraffen till klubben och tränar lite.


Hans veterinär ringde som utlovat i måndags och nu var artroskopin (och mest troligt operation) ett faktum. Jag hade hoppats att det skulle läka ut, sa han. Jo jag med.

Frågade om prognos och den var inte längre lika god. Senor, leder, ligament och tillväxtzoner ungefär där slutade jag lyssna. Men vi ska inte fatta några beslut idag sa han och samtalet avslutades.

Den här resan till Strömsholm kommer att bli allt annat än rolig och jag börjar redan få en klimp i magen. Men sådan otur ska jag väl ändå inte ha..


Har börjat packa lite och göra i ordning för avfärden, samtidigt ska badrummet tömmas på prylar inför kommande rivning. Bäst att forsätta för framför datorn blir inget vettigt gjort alls.


Ha en bra dag.

Av Jenny - 23 augusti 2010 09:30

Tände ett ljus för Emil    igår kväll och imorse kom han till mig i mina drömmar. Det var så verkligt och jag vaknade av att jag grät. Det var som att han kom bara för att tala om att han hade det bra. Han var så glad, viftade på svansen, pussade mig i ansiktet, fick ett Emil ”tokfnatt” och kutade runt. Det gör fortfarande så ont och jag saknar hon alldeles något fruktansvärt. Att man kan sörja en hund så mycket....

Min Emis  



Sitter här och väntar på att Affes veterinär ska ringa. Har inte fått någon tidsangivelse, bara att samtalet sker någon gång under dagen, tur att jag är ledig så jag kan vakta telefonen.



Ha en bra måndag.

Av Jenny - 21 augusti 2010 19:30

Kan erkänna att jag blivit smått besatt av kantareller efter att jag hittat några på ”hemmaplan”  

Så numera är ALLT potentiella kantareller. Oftast visar sig dock fyndet vara antigen ett löv eller ”fel” sorts svamp (vanligast) Börjar få ont i ögonen av allt gloende   

Idag fick jag med mig sambon på svampjakt    trots att han inte ens gillar svamp. ”Svamp sparkar man på i skogen” är hans devis   Men ändå var han, som sagt vänlig nog att följa med. Och vi hittade faktiskt lite svamp, yihoooo    -Stanna bilen! vrålade jag och mycket riktigt, där vid sidan av skogsvägen växte några kantareller och inne i skogen fanns fler.

Bildbevis från dagens skörd

  

Nu hade vi inte möjlighet att vara så länge eftersom Affen var ensam hemma och helt ärligt har jag egentligen inte alls tid att ranta runt i skogen och leta svamp men det är ju så fruktansvärt roligt.

En hemlis, ska imorgon ta fyrhjulingen och bege mig på en ny liten svamptur    Har aldrig kört fyrhjuling tidigare, mamma mia    Måste komma ihåg att ta med GPS’en, för virrig är mitt mellannamn.

Tråkiga nyheter för dagen är att Piraffen är jättehalt igen   Har inte alls kunnat promma med honom idag. Hemskt att se hans svårigheter att ta sig ur korgen och att resa sig från liggande till stående, mitt hjärta blöder.

Fanny däremot har fått sig en ”godissök” promenad så hon är nöjd, trött och glad.

En vecka kvar till Stockholmsavfärd, himmel vad jag har mycket att uträtta innan dess.

Ha en trevlig kväll.

Av Jenny - 20 augusti 2010 16:03

Tre kantarellmackor och en gräsligt stor Possumunkki samt kaffe har just landat i magen, så gick det med den bantningen   

Possumunkki för oinvigda är någon friterad sak med sylt i mitten och socker utan på, en slags munk alltså. Himmelskt gott när man får tag på dem färska.


Annars vad har hänt? Var på klubben i onsdags och tränade med Piraffen, det gick hyfsat. Blev även skotträning, vilket jag först tänkte banga men insåg att det är lika bra att ta tjuren i hornen. Han reagerade inte nämnvärt, så himla skönt.

Och två nya klickerböcker låg i brevlådan häromdagen. Nu finns inga bortförklarningar längre.

  


Igår hände så många roliga och glädjande saker att det tillslut faktiskt gav mig huvudvärk och fick mig att stupa i säng tidigt.

Jag träffade en vän jag inte sett på länge, sådant förgyller alltid   

Jag fick svamp (kantareller) av en kund, bara för att hon tycker jag är snäll och trevlig, vilken hjärtevärmare. Tänk att inte ALLA (läs sambo) tycker att jag är ett rivjärn)

Tog en skogsprommis med Fanny efter jobbet, frisk luft och frid i själen.

Sedan avslutades det hela med kantareller, på HEMMAPLAN så att säga. Tog en liten sväng till skogen med Affe, han valde en väg jag inte alls planerat. Gick en bit och tittade på marken, svamp! Men är det inte kantareller?

Det var det och på vägen hem hittade jag några till. Vilken lycka och detta får mig att fundera på om de vuxit där i alla år, rakt framför näsan på mig. Tyvärr var de flesta svamparna rätt torra men det gör inget, för nu har jag ett eget ställe för framtida skördar.


Mindre trevligt var ormen jag såg imorse, den var stor och riktigt, riktigt fet, huvvaligen. Hoppas den var död, mina nerver tillät mig inte stanna och ta reda på det.


Jag och Fanny tog oss nyss en tur till skogen men hittade inga nya svampställen, det är typiskt när man letar så hittar man inget. Men det blev bra motion för lilla tjockis (Fanny) och stora tjockis (matte)


Ha en trevlig fredag.

Av Jenny - 17 augusti 2010 20:02

Himmel vad trött jag är men i soffan ligger ett stycke terrier som är ännu tröttare. Vi har nämligen haft en efterlängtad träff i Nikkala med Sari och hennes colliekillar, det blev spår och sök.

Fanny fick ”premiär” söka saker i en ruta och jag måste säga att hon var riktigt duktig och ingen tvekan om att hon tyckte det var roligt. Hon hittade sakerna (en strumpa, vante och boll) och kom gladeligen fram och visade sina fynd. Rejält trött i mössan blev hon mot slutet. Detta ska jag definitivt träna vidare på.

Härligt att komma ut i spårskogen igen (nästan som gamla tider) nu gäller det bara att få fram ett eget spårekipage också. Ska prova Fanny nästa gång och se om jag kan få upp hennes motivation lite. Har hela tiden jämfört henne med spårterminatorn Emil och det är inte rättvis jämförelse eftersom spår i Emils tycke   var hela meningen med livet, förutom mat och springa lös då.


Affe har fått sitt första paket, en ”krya på sig” present från min vän Maria och hennes lilla familj. Rörd blev matte och superkul tyckte piraffen som omgående satte igång lek med sin nya sak, tusen tack   

  

 Piraffen med sin present


Utanför i Ica satt idag en hund, modell jätte, bunden, mitt på asfalten i gassande solsken, utan vatten. Den flåsade tungt och såg inte alls lycklig ut. Jag gick och hämtade en skål med vatten som jag tänkte servera den. Det gick inte så bra. Jag skulle just ställa ner skålen när den gav ifrån sig ett vrål och kastade sig fram mot mig, med påföljd att jag nästan drattade på rumpan och fick det mesta av vattnet på mig.

Vågade faktiskt inte göra ett nytt försök, den verkade inte vänligt sinnad. Kan bara hoppas att den inte fick sitta länge där i solen och tackar samtidigt min lyckliga stjärna att den inte nådde fram till mig. Ganska darrig i benen var jag när jag satte mig i bilen och körde hem.


God natt med er..

Av Jenny - 16 augusti 2010 10:56

Idag känns allt lite tråkigt och segt. Ska iväg och jobba vid 14 tiden så hela dagen är mest en enda lång väntan.


Har en massa ”borde” denna vecka, men usch vad tråkigt. Roligare är de hundaktiviteter jag planerat in för veckan. Har inlett operation viktminskning av både mig och Fanny, så promenader med henne är prioritet ett. Att testa hennes sökkunskaper (mer om det längre ner) ligger också högt upp på listan.

Jag och Piraffen ska föröka ta oss till onsdagsträningen och några spår ska läggas om det nu kunde blåsa lite mindre någon dag.

En tur i svampskogen måste definitivt hinnas med och sedan ska man ju som sagt jobba också.


Minusgrader har vi haft inatt vilket betyder att jag snart får börja elda i min nya kamin. Detta påminner mig om att rivningsdatumet av badrummet är spikat (vitsigt värre) den 30/8 smäller det (igen) och enligt beräkningar bör jag då befinna mig på semester i Gregersboda.


Blir helt hänförd hur duktig Fanny är på sök. Nu pratar vi inte riktigt sök utan min egen variant, jag platsar henne, går i väg, tappar/slänger en liten godis någonstans, ger kommandot sök och hon far runt som en virvelvind och letar rätt på lilla belöningen.

Testade henne på en myr igår, inga problem alls. Testade även att ”lura” henne lite, inga bekymmer det heller. Nästa gång, förhoppningsvis imorgon ska jag testa att ”tappa” ett föremål istället. Spår har aldrig roat henne men detta tycker hon är superkul. Nu vill vi ju så klart träna detta på riktigt.


Friska 12,5 grader och solen skiner, mitt favvoväder, en bra start på veckan alltså.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Tisdagstema

tisdags-tema.png

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards