Alla inlägg under juni 2015

Av Jenny - 20 juni 2015 22:00

Har det varit midsommar? Jaha! Eller är, kanske man ska säga.


   Årets midsommarbild blev lite, gles....
Får försvara mig med att den är fotad
04.30 på midsommaraftonens morgonen.



Rätt lustigt, eller nä faktiskt lite otäckt egentligen. Klämde in ett frissabesök i torsdags 16.30 och åkte tillbaka och jobbade ett par timmar till direkt efter det. Vet att jag sa till frissan att jag inte ville bli korthårig, bara klippa igenom och tunna ut. Hon var lite ur fas eftersom kunden innan var påtagligt berusad och medan hon klippte mig kom en annan kund in och fick frissans handlingslista till systemet. Hur som helst. Drog en keps på skallen och åkte och jobbade. Frissor kan sällan fixa håret normalt, därav kepsen.
Tvättade håret på fredag morgon och reflekterade inte speciellt över håret. Var ju förstås extremt trött, stressad och fokuserad på dagen framför mig.
Insåg idag, efter morgonduschen att jag är korthårig!!! Så var det med det. Inte lönt att gå tillbaka att klaga. Går ju liksom inte att göra så mycket.
Kort funkar men inte vad jag ville ha. Det mest skrämmande är dock att jag inte märkte det förrän idag. Snacka om att midsommarpressen tagit sitt.


Har inte koll på hur mycket jag jobbat den här veckan men vet att jag en dag stämplade in 04.45 och stämplade ut vid 18.30 Varit hem till hundarna NATURLIGTVIS.


   Jobbade bara till 13.30 på midsommarafton och tog med hundarna
till skogen. Välbehövligt efter flera dagars vila. Helt underbart var
det. Ända tills alla mygg och knott hittade oss.





      Förklara gärna hur hon får fyra strålar med vatten ur munnen.



Veckan tog ut sin rätt och imorse klev jag ur sängen vid 9 tiden. Vet inte när jag senast sovit så länge. Axeln är också rejält paj. Blir till att försöka boka in lite massage under veckan och ta det lilla lugna. Skulle behöva klippa gräset imorgon. Få se om det går.


Idag har förövrigt varit den bästa lediga dagen på väldigt länge. Jag har varit i farten hela dagen men bara med roliga saker, nästan. Städningen, eller kvalstersaneringen som jag kallar den är ju mindre kul men ack så nödvändig.



   Hade Ruben ensam ute på bron en stund under
förmiddagen. Han gillar det verkligen.



Packade in alla tre hundarna i bilen. PM till mig själv. Köp en bur till Ruben! Tygväskan/buren funkar inte. Vips sa det så låg buren på golvet i framsätet.
När alla var någorlunda inkvarterade åkte vi och badade. Eller rättare sagt, tre fjärde delar av flocken badade. Jag, Jinx och Ruben plaskade medan Jamie höll sig på bryggan.
Jag simmade faktiskt och det var inte kallt. Hur nu det ens är möjligt. För idag är första varma dagen på hela sommaren hittills.




 


   Den tredje häckar uppe på bryggan.



Efter det blev det långpromenad med Jinx och Jamie. Det var då jag såg DEN! Äckelpäckel ormen. Hatar ormar, hatar ormar *ryser av obehag* Det  här var den absolut minsta ormen jag någonsin sett. Men orm som orm. Då var orm-spanar-manin igång för i år då *suck*


 


Nu är det snart dags att göra som Ruben gjort en morgon här i veckan. Alltså, dra täcket eller i hans fall, dra påslakanet över huvudet. Längst in i påslakanet hittade jag honom, lilla puckot. Tittar man noga ser man det rosa på nosen lysa igenom tyget.




Trevlig midsommar och Go natt!!

Av Jenny - 16 juni 2015 19:45

Jo, vi lever men tiden och orken för att uppdatera bloggen räcker inte riktigt till. Jobba, tvätta, städa, bada Ruben, hundpromenader, äta, sova. Jag hinner/orkar inte allt, alla dagar, om jag ska vara ärlig.


 


   Bullen kommer inte upp och nu får han hjälp eller...



   Hahaaa, nix. Ner i diket med dig igen.



 

Överlycklig att jag i söndags äntligen kunde klippa gräset. Det gäller att prioritera dagligen nu och hundarna kommer ju så klart alltid först. Gräsklippandet höll på att döda mig. Hade inte ens kommit till hälften och jag var gråtfärdig. Så fruktansvärt tungt. Men jag gjorde det *yey*


 

Ruben har hunnit fylla två år och vi hade kalas ute på gården med "brudarna" som blivit 9 månader dagen innan.


   Tre små tårtor. Kycklingkorv i mitten!


  I väntan på varsågod.


   En av dessa tre tjuvstartade, undrar vem....




Jamie har haft värsta bulan på benet och jag var redo för att agera självmordsbombare eller nåt, när jag upptäckte den. Orkar ju inte med mera krångel liksom. Nästa dag hade det gått hål på den och nu ser det bättre ut.



 


 


   Ruben hänger med huskytjejerna i skogen, så gott
han kan. Men korta ben är inte effektivt och då
blir det lätt lite krigsskador.



Det regnar dagligen. Gör förvisso inte så mycket men det är omotiverade att ta sig ut med hundarna när det öser ner. Men väldigt stolt över mig själv för i två dagar nu har jag traskat ut med dem fast det regnat. Stundvis har det även haglat på oss och i dag förutom haglet och regnet, blåste det dessutom småjävlar. Men ändå så underbart skönt, när man är hemma igen.


   Vi blev blöta!



  
Lyckliga huskytjejer på dagens blöta promenad.



   Jamie var visst inte nog blöt.



Det var en kortis men då vet ni åtminstone vad vi pysslar med.
  

Av Jenny - 6 juni 2015 21:30

Sol, strålande sol. Ungefär tills jag och hundarna skulle gå på promenad. Då började det naturligtvis att regna. Så klart blev min nästan torra tvätt blöt på nytt. Men vi är inte bittra, nej då. Jag klagar inte på vädret men jag är nog den enda. För varje dag det är svalt, är vi en dag närmare den ljuva hösten *hahaa*

Hade bestämt mig för att grilla hamburgare till middag. Det var ju såå soligt och fint på förmiddagen. Men kolen ville inte som jag ville (i regnet) och det tog faktiskt nästan 30 minuter att få en 90gr hamburgare att bli genomvarm. Höll på att ge upp men skam den som ger sig.

Skulle börja kvalstersanera huset idag men lever i förnekandets tecken än. Det är en dag imorgon med. Tar det ett steg i taget nu och för att få det att funka måste jag göra det så enkelt som möjligt. Det vill säga, minimera min egen arbetsinsats. Det är en väldigt tunn linje mellan att hålla det på en sund nivå och att bli manisk, i mitt fall alltså. Jag kan absolut inte tillåta mig att bli manisk. Då kommer detta aldrig att funka.

cleaning smiley

En ny hund, en ny erfarenhet.
Chihuahuan Sonny lärde mig massor om epilepsi, bukspottkörtelinflammationer och leverproblem.
Chihuahuan Molly lärde mig  om hjärtfel.
Emil, min Parson russell, min bebis, lärde mig hur man hanterar aggressivitet av värsta slaget. Jag har aldrig jobbat så hårt med en hund. Aldrig heller har jag nått sådana enorma framgångar som jag nådde med Emil. Aldrig heller har jag sörjt en hund så mycket som jag sörjde Emil. Därtill lärde han mig allt man behöver veta om halsinfektioner och borttagandet av halsmandlar. Han väckte mitt spårintresse och lärde mig allt jag idag kan om spår, speciellt i oländig terräng ;)
Fanny min lilla älskade Jack russell strumpa. Där fick jag min dos av magbekymmer men annars den absolut kryaste av dem alla.
Affe, lycko-fisen. Oj, oj, oj. Trasiga sesamoidben, artroskopier, rehab, hältor, massage. Ingen hund har kostat så mycket som lilla Affe. Men han var värd varenda krona. Än idag, ca 8 månader senare har jag svårt att förstå att han inte finns längre. Saknar så.....
Nu är det Rubens tur. Han inledde starkt med ett brutet tåben vid ca 6 månaders ålder och nu ska han lära mig all there is to know om allergier. Kostnadsmässigt är det väl inte en alltför vild gissning att hans konto lär skjuta i höjden.

Ironiskt nog gick jag redan för någon månad sedan med i en facebookgrupp för allergiska hundar. Då hade jag ännu ingen susning om Rubens tillstånd.  

Jamie och Jinx, ska enligt statistiken vara friska som nötkärnor. Erbjöd faktiskt uppfödaren att hämta bort dem, om han ville, eftersom allt jag rör vid verkar bli skit. Men han bara skrattade, så jag antar att jag får behålla dem. 

Det här inlägget verkar ju jättebittert men fullt så illa är det inte. Det som stör mig är att tillvaron blir mer komplicerad och jag som är lat av naturen vill så klart inte ha mer jobb.
Sedan är det centrala så klart att det är absolut mest synd om hunden. Lilla glada, underbara, kärlekskranka Ruben. Vill ju inte att han ska behöva lida en endaste mikrosekund.


Nationaldagen idag, vem bryr sig egentligen... Fast min fotomodell ville gärna ha något att göra så han fick agera Mr Sweden idag.


Mr Sweden..  


  


Tjingeling
  

Av Jenny - 5 juni 2015 22:15

Okej, var börjar vi gräva i eländet. Jag kan rabbla fakta och delge information men mitt själva jag har inte tagit till sig eländet än och likt en struts väljer jag att sticka huvudet i sanden ett litet, litet tag till. Jag har nämligen ingen som helst jävla aning om hur jag ska få ihop vardagen framöver.


Fakta!


Var till Öjebyn igår med Ruben, återbesök. Svaret på blodprovet hade kommit och det visade att han var allergisk, naturligtvis. Vanligt är att de är allergiska mot antingen kvalster eller pollen. Men sedan NÄR är något "vanligt " när det handlar om mina hundar!? Nix, han är då allergisk mot bägge. Dessutom antagligen även kombinerat med foderallergi. BINGO!


Schampo, fuktspray, örontvätt, kortisondroppar för öron, kortisonspray för hud, tvättservetter är innehållet för närvarande  i Rubens "lilla" necessär.

Filtar/korgar måste tvättas flera gånger i veckan, ju tätare desto bättre. Det ska städas och vädras. Han ska inte gå i gräs. Han får inte vara med huskysarna i hagen. Slutklämmen från veterinären var ändå absolut bäst och fick den sista ljusstrimman att mörkna. -Det är bra om DEN ANDRA tar honom på en promenad medan det städas eftersom det virvlar upp så mycket. Vilken den andra? Det finns ingen "den andra" Det är jag BARA jag, patetiska singel JAG. Ska man alltså inte kunna vara ensamstående och ha en allergisk hund...


Verkligheten!


Jag har idag åkt hemifrån 04.45 och klivit åter in genom dörren  17.30 igen (varit hem på lunchen och släppt ut Ruben, så klart)  I normala fall hade jag efter hemkomsten tillbringat ca 90 minuter med hundarna i skogen. Men idag orkade jag helt enkelt inte. Därtill ska jag nu addera städning, tvättning och behandling av bullen. Hur räcker dygnet och orken till, undrar jag nu... Hur räcker motivationen till.....


En dag till med huvudet i sanden. En dag till i förnekandets tecken. En dag till innan jag måste ta tag i verkligheten.

Where there's a will, there's a way...

Jag antar att man får det man förtjänar och samtidigt är det väl sagt att man aldrig får mer än man klarar av. Men jag undrar jag.....


 


    


 


 


 


Av Jenny - 2 juni 2015 19:30

Har det varit en helg? Oj då, det har jag missat. För jag har sovit. Ingen vettig människa kan sova så mycket som jag gjort i helgen.
Söndagen var värst. Klev upp, åt, gick och la mig. Vaknade. Hungrig IGEN. Åt, gick och la mig. Vi pratar inte om några små power naps på en kvart eller så. Vi pratar timmar. Ändå kunde jag somna utan problem när jag gick och la mig vid 21 tiden på söndag kväll. Måndagen kraschade jag efter jobbet. Orkade inte ens gå med hundarna. Lågt gjort, jag vet. Men det var riktigt ruskväder, kan jag säga till mitt försvar.


 

Skulle egentligen ha jobbat i helgen som just passerat. Men tog ledigt som en slags sista uppladdning inför den kaotiska midsommarveckan, som jag vet har en förmåga att suga livet ur en. Nu känns det nog mer som att ledigheten blev en återhämtning istället för uppladdning. Men det är kanske sak samma.




 

Idag var det dags att släppa ihop teamet på lösdrift. Vi har ju gått gemensamma promenader men de har inte varit lösa tillsammans. Jag hade nog en plan egentligen. Men den glömde jag och släppte alla kors och tvärs. Gick så där och jag fick koppla Jamie så Ruben och Jinx fick hitta någon slags gemensam väg att kommunicera.
Bullen är van vid Jamie och blev märkbart besviken på Jinx som inte alls var lika rolig. I slut ändan blev det ändå bra och de hade de hade kul tillsammans, alla tre.


   


 


  


 


Jösses. Jag blev helt slut av den turen och dessutom med huvudvärk på köpet. Systemkameran släpade jag med men den håller nog på att kasta in handduken. Suddigt blir det och dålig färgåtergivning. Nå, ni får hålla tillgodo iallafall.


Tjingeling
  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Tisdagstema

tisdags-tema.png

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards