Alla inlägg under juli 2013

Av Jenny - 24 juli 2013 21:00

Nu har det blivit sommar igen och grattis till semestergäng nummer två på Ica som därmed drog vinstlotten i år.
Värme kräver bad och efter dagens arbete packade jag in Affe i bilen och drog iväg på kvällsdopp. Jag badade också, kanske jag skulle tillägga.


   Kökstjänst igår resulterade i 3 sorters matbröd.


   Och hemmagjorda dammsugare.


 
Inte helt lätta att göra och de blev inte perfekta.
Hoppas de är goda, försökskaninen är inte hemma
och kan lämna omdöme.


Det har varit en helt ljuvlig kväll och trots att det var vindstilla fanns det inte tillstymmelse till "ohyra" i luften. Äntligen kunde jag och Affe sitta ute på bron och mysa.


Min tokiga lilla terrier som är mer fisk i vattnet än hund. 


   Om det inte stänker så badar man inte på riktigt.


   Om man inte pinkar en full hink efter badet, så har man INTE
badat!


   Mot apporten...


   Har den!!


        

     

  
   
  
   
  
  
Skutt, skutt ut i vattnet.

  
Jag är så glad över den här bilden.
Detta är ren och skär lycka för min Affe

och det tycker jag att bilden på pricken visar.


Go kväll..  

Av Jenny - 22 juli 2013 16:30

Gud vad man känner sig positiv att börja om när man just suttit över en timme och knåpat i hop ett inlägg, ska ladda upp sista bilden och skitprogrammet hänger sig varav allt avslutas och försvinner....... SKIT!!


   Herr, fru och lilla bebis kantarell. *hehe*


Det är synnerligen glest mellan uppisarna och frågan är väl om det finns några trogna kvar....


Gångna veckan har varit min "lättare" arbetsvecka men inte en enda dag har jag kunnat gå när jag slutat. Dessutom tog jag på mig ett extra pass i söndags *pust* Fast det känns bra att kunna ställa upp.


Missnöjda kunder har det varit gott om och en herre lät minsann mig och kollegan veta precis HUR missnöjd han var med vår arbetsinsats.  - Ni jobbar som sniglar, ni är sniglar.
En annan herre informerade mig bestämt:  - Om det inte är vinst på den här kupongen kommer jag tillbaka och bankar upp dig!  Ehhh, meaning what?  Så säger man väl inte.


 


I fredags var jag ledig men tillbringade större delen av dagen tillsammans med sambo, on the road. Vi var lite här och lite där. Vad vi gjorde är än så länge sekretessbelagt. Några vet, andra får snart veta. Ask me no questions and I'll tell you no lies..... 


      Hemligt uppdrag


Lördag förmiddag tillbringade vi på internationell hundutställning i Torneå (Finland) Vi hade inte med någon egen hund utan ägnade oss att spana in andras. Och en himla massa hundar var det, stora som små, av alla de sorter. Jag fastnade i vanlig ordning i terrier ringen och sambo hos jämtarna. Alltid lika trevligt att träffa "hundfolket"


   Om jag är alldeles stilla kanske hon inte märker att jag står i en
förbjuden vattenpöl.


   När man är en äkta bad-fantom kan även en liten pöl bringa lycka.


På lördag eftermiddag fick vi besök. Det knackade på dörren och in klampade en oanmäld kennelinspektör. Så snopen jag blev, visste inte ens att det fanns sådana.
Tusen frågor och kontroll av hagar, hundar, avtal och hundkojor. Fånigt men samtidigt väldigt bra. Kanske något rötägg kan fångas upp på detta sätt. Vi fick iallafall inga klagomål snarare tvärtom. Enda kritiken rörde två kryss på köpeavtalen som vi inte fyllt i. Fy, fy på oss.


Affe verkligen ÄLSKAR när det kommer besök (speciellt sådana besök som inte har strumpor på fötterna) Han körde i vanlig ordning sin egen stil och ansatte inspektörens sandalbeklädda fötter hårt. Finns en diagnos för hans åkomma, fot- och tå fetischism. Förutom det vanliga "tåpussandet" körde han även en ligg- och slutligen en sittvariant på inspektörens fötter. Han är helt enkelt SÅ pinsam.


       Men hallå, vad gör du där uppe i älgtornet matte? Utan MIG!!


   Hur gör man??


I är jag ledig och njuter. Efter en behaglig sovmorgon har jag och Affe tillbringat några timmar i skogen. Vi har plockat både blåbär och kantareller. Nu är vi ju förstås inte riktigt överrens om blåbären. Affe tokäter och han rensar snabbt och effektivt blåbärsriset från de bästa bären. Fast idag tog han det hela ett steg längre, då han insåg att det var ännu enklare att äta blåbären direkt från mattes hink. Matte blev INTE glad.
Egentligen bryr jag inte så jättemycket om blåbären, det är mest den härliga känslan av att vara i skogen med bästa vännen, jag vill åt. Bären blir en fin bonus.


   Någon tar ut sina inneboende aggressioner på ett intet ont anande
grässtrå.


Den här synen mötte mig i eftermiddags, Affe-pappskalle. Lådan hade fallit på golvet (tom) och någon la nosen i blöt och fastnade. Jösses, jag fick mig ett gott skratt. Stackars gossen fastnade *hehe*


   Dumsnut.


 

Ha en fin vecka

  

Av Jenny - 15 juli 2013 10:15

Oj, det har visst redan gått över en vecka sedan förra "uppisen" Vad har jag då gjort under denna period?
Jag har jobbat, ätit och försökt sova, det sist nämnda med något sämre resultat. Någon i byn har en motorcykel som tydligen ska motioneras mitt i natten och den låter minst sagt förskräckligt. Jag sover lätt och vaknar av minsta lilla ljud. Att vakna till ljudet av en illalåtande motorcykel är som att detonera en bomb i sovrummet. Jag blir klarvaken och har gräsligt svårt att somna om.
Tiden och orken att sitta framför datorn har inte funnits överhuvudtaget.



   En fjäril kom på besök i mitt köksfönster och hade inte
alls bråttom i väg. Hann ta massor av fina bilder på den.



Men igår var det äntligen en lucka i arbetet och då är det förstås genast så mycket här hemma som ska göras. Sambo brukar säga att jobbet förstör så mycket av ens fritid och jag kan bara hålla med.
Hundarna hade abstinens modell värre så vi inledde dagen med att ta Affe och Effa till skogen. Tyvärr var det nog kanske sista gången. Effa börjar blir allt för stor och Affes tassar/ben tar för mycket stryk av den vilda men roliga jaktleken. Idag har han ont och går illa, stackaren.  



   Springa så tungan dinglar och öronen fladdrar, det är livet.



   Sedan blev det slagsmål, fast bara på skoj :)



På eftermiddagen fick Effa lyxen att tillbringa "egentid" med husse och matte då vi åkte iväg för att kolla svampstatusen. Svampen på just det stället låg efter i tillväxten och lyste med sin frånvaro. Men istället hittade vi både hjortron och blåbär. Skulle ta lite fina Effabilder, var det tänkt, men det ville sig inte alls.


    När vi var på väg till svampstället, dök det upp en renrumpa på vägen.



   På vägen hem dök det upp fyra renrumpor, två av dessa var bara
kalvar.



   Ser ni kalvögat?



   Effa the hyena, gömmer sig på myren.



   Ängsull är fint men inte när det sabbar mina foton.



   Denna bild får mig att tänka på Dentastix reklamen om löständer
till hundar.



 
Ni ser väl likheten *hehe*



   Effa tar en paus i blåbärsriset.


Jag gick dock inte helt svamplös då jag på hemmaplan fann några små kantarelluslingar. *lycka* Tillsammans med jordgubbarna, blåbären och hjortronen kan man nog säga att gårdagen var en riktig skördedag.



   Ett moget hjortron.



   Herr och Fru kantarell med sina barn...



   Ett litet upplägg av söndagens skörd.



   Kvällen avslutade jag och Affe med lite
söndagsmys. Te och scones, så klart.



Jag letar fortfarande kompis åt mig och Affe men vacklar plötsligt lite i tanken på att ta en äldre hund. Man vet ju liksom aldrig vad den bär med sig i bagaget. Letar och funderar vidare....


Nu borde jag knyta på mig löpardojorna men har ont och är stel efter gårdagens gräsklippning. Bara att inse fakta, jag börjar bli gammal, suck. Lite senare bär det av mot Ica och dagens arbetspass.



Ha en bra vecka.

  

Av Jenny - 6 juli 2013 19:45

Hej alla glada och mindre glada. Idag blir det fotoblogg med gångna veckans händelser.


   En av kvällarna tog vi en härlig prommis.
Lagom med vind höll myggkräken borta.


   Affe fyndade på promenaden.


   Någon hade tappat sin sko!
Vilket alltså är en FD älgklöv :)


   Först måste man gnida sig lite.
Affe-älg!


   Sedan provtugga.


   3.5 km bar han sedan den stolt i munnen,
innan stygg-matte förbjöd honom att ta med
den i bilen.


   Kantarellerna är här. Svimmade nästan när jag upptäckte dem.
himla tidigt.

  

 
Min snälla pappa drygade ut min (lilla) svampskörd, så
jag fick mig några präktiga mackor med smörstekta
kantareller.


   Husse och Effa har tränat kloklippning och jag
fick mig ett gott skratt. De ville lite olika saker
husse och Effa.


   Sambo ska börja sitt "nya" nyttiga liv på måndag,
hade han tänkt. Och detta är vad han inhandlade

i fredags.
Jag säger i vanlig ordning  "lycka till" och
ger det 2 max 3 veckor. *hehe*


   Finväder = badväder och jag är så lycklig. Han klarade sig nämligen 
från vattensvans denna gång.


   Tyckte han var vildare än vanligt i vattnet och
kastade sig, som synes, ut i det stora blå.


   Affe, storsjöodjuret i Hirvijärvi


   En blöt Affe, är en nöjd Affe.


   Två stycken som är LADDADE!


   På väg hem. Två stycken som är URLADDADE! :)


   Affe vilar upp sig i solstolen efter
det ansträngande badet.

   Taggig och vass med ändå rätt vacker, på sitt alldeles egna
speciella sätt.


  

Jag och Affe, tackar för visat intresse.
  

Av Jenny - 3 juli 2013 09:45

Okej så här är det. Jag har väl mer eller mindre bestämt mig för att ta en till hund.
Jag har inte skyhöga krav eftersom jag inte planerar för avel eller utställningar. En spår och motionskompis är vad jag är ute efter, behov som Affe, på grund av sina skador, inte riktigt kan tillgodose. Det behöver inte ens nödvändigtvis vara en valp.
Här uppe i norr är utbudet inte så stort och man "tvingas" tyvärr ta till Blocket.se och liknande.


   Affe blickar ut över domänerna.


Men herre jösses vad många idioter det finns. Det skulle spara så ofantligt mycket av min värdefulla, dyrbara tid om de kunde skriva in fakta redan i annonsen.
Skriv för f_n att tiken saknar stamtavla och "lilla" hunden väger 20 kg och dessutom är "räddad" från ett annat land. Men nej. Istället förskönar och fabulerar man så till den milda grad.


Och det är helt otroligt hur många hundägare som utvecklar allergi och får förändrad jobbsituation när hunden blir si så där 8 månader.


Kan även konstatera att fraser som: "säljes med sorg i hjärtat" "Detta är ABSOLUT ingen problemhund" "Han/hon funkar jättebra med andra hundar men säljes gärna till äldre par utan hund" används relativt flitigt.


Numera när jag mejlar på någon intressant individ skriver jag konsekvent att jag inte är intresserad av någon "problemhund" och jag är tacksam för ärlighet. Det är inte många svar jag får tillbaka.


Frågeställning 1. Om tiken är 100% renrasig jack russell, varför är hon då inte registrerad och hur kan man begära 8000:- för oreggade valpar, det är för mig en gåta.


Frågeställning 2. Och varför i hela friden är det så många som parar en slag ulltuss (typ bichon frisé) med annan slags ulltuss (typ shih tzu) varför?? Det finns en uppsjö med denna typ av meningslösa kombination. *kräks*


   Men kärring, säg varsågod då, nu,nu NU!


   Lavendeln blommar fint, älskar lavendel..


Jag har ju ingen panik, så jag använder, för ovanlighetens skull, mitt sunda förnuft och letar vidare.
Har redan avböjt en valp, som jag faktiskt var inställd på att ta. Hade nästan börjat fundera på namn och söka semester, då det uppdagades att han var lågställd. *urk* Vill inte ha en limpa med korta, tjocka pygméstumpar till ben.
Förlåt om du råkar ha en lågställd JRT men i mina ögon är de inte fina alls. Antagligen för att jag hittills bara haft högställda, smäckra individer, förutom lilla fröken Fanny då som visserligen var lite lägre men fortfarande inte kort och satt i kroppen och inte med pygméer ben.


Jag och fisen letar vidare efter vår nya kompis.


  
Fast fisen är ju förstås inte så aktiv i
sitt letande :)


   Nu borde det vara dags för en löptur, innan avfärd till jobbet.
Men åhhh, vad jobbigt och jag som hade migrän igår (igen).
Kanske har jag har skäl nog att låta bli....


 
Har investerat i en billig men faktiskt helt ok surfplatta.


 
Så nu kan jag höja mitt candy crush beroende en nivå till.


Trevlig onsdag

  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Tisdagstema

tisdags-tema.png

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards