Direktlänk till inlägg 15 juli 2013

Kantareller, renar och hundar.

Av Jenny - 15 juli 2013 10:15

Oj, det har visst redan gått över en vecka sedan förra "uppisen" Vad har jag då gjort under denna period?
Jag har jobbat, ätit och försökt sova, det sist nämnda med något sämre resultat. Någon i byn har en motorcykel som tydligen ska motioneras mitt i natten och den låter minst sagt förskräckligt. Jag sover lätt och vaknar av minsta lilla ljud. Att vakna till ljudet av en illalåtande motorcykel är som att detonera en bomb i sovrummet. Jag blir klarvaken och har gräsligt svårt att somna om.
Tiden och orken att sitta framför datorn har inte funnits överhuvudtaget.



   En fjäril kom på besök i mitt köksfönster och hade inte
alls bråttom i väg. Hann ta massor av fina bilder på den.



Men igår var det äntligen en lucka i arbetet och då är det förstås genast så mycket här hemma som ska göras. Sambo brukar säga att jobbet förstör så mycket av ens fritid och jag kan bara hålla med.
Hundarna hade abstinens modell värre så vi inledde dagen med att ta Affe och Effa till skogen. Tyvärr var det nog kanske sista gången. Effa börjar blir allt för stor och Affes tassar/ben tar för mycket stryk av den vilda men roliga jaktleken. Idag har han ont och går illa, stackaren.  



   Springa så tungan dinglar och öronen fladdrar, det är livet.



   Sedan blev det slagsmål, fast bara på skoj :)



På eftermiddagen fick Effa lyxen att tillbringa "egentid" med husse och matte då vi åkte iväg för att kolla svampstatusen. Svampen på just det stället låg efter i tillväxten och lyste med sin frånvaro. Men istället hittade vi både hjortron och blåbär. Skulle ta lite fina Effabilder, var det tänkt, men det ville sig inte alls.


    När vi var på väg till svampstället, dök det upp en renrumpa på vägen.



   På vägen hem dök det upp fyra renrumpor, två av dessa var bara
kalvar.



   Ser ni kalvögat?



   Effa the hyena, gömmer sig på myren.



   Ängsull är fint men inte när det sabbar mina foton.



   Denna bild får mig att tänka på Dentastix reklamen om löständer
till hundar.



 
Ni ser väl likheten *hehe*



   Effa tar en paus i blåbärsriset.


Jag gick dock inte helt svamplös då jag på hemmaplan fann några små kantarelluslingar. *lycka* Tillsammans med jordgubbarna, blåbären och hjortronen kan man nog säga att gårdagen var en riktig skördedag.



   Ett moget hjortron.



   Herr och Fru kantarell med sina barn...



   Ett litet upplägg av söndagens skörd.



   Kvällen avslutade jag och Affe med lite
söndagsmys. Te och scones, så klart.



Jag letar fortfarande kompis åt mig och Affe men vacklar plötsligt lite i tanken på att ta en äldre hund. Man vet ju liksom aldrig vad den bär med sig i bagaget. Letar och funderar vidare....


Nu borde jag knyta på mig löpardojorna men har ont och är stel efter gårdagens gräsklippning. Bara att inse fakta, jag börjar bli gammal, suck. Lite senare bär det av mot Ica och dagens arbetspass.



Ha en bra vecka.

  

 
 
MalinMalin

MalinMalin

22 juli 2013 15:08


Nu har det gått en vecka igen & jag hade förhoppningar på en ny uppis.. *snuvad*
Hoppas allt är bra med er - Har ni lika varmt som vi har i Skåne-land? Här svettas vi ihjäl! vatten måste vara i högsta grad inblandat - annars får man sonika vara INNE!

Effa är ju LÄTT sötaste Jämten jag vet, borde maila Dentastix och begära ut lite royaltys på reklamen *thi hi hi*

vatten-plask & annat trams uppat på bloggen idag :)

http://www.madofi.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 26 april 2022 19:40

Bloggen finns kvar och jag kan fortfarande logga in "wow" Det här var min bästa terapi under tunga tider som när jag tänker efter inte alls känns speciellt tunga idag. Vilket lyxliv jag levde. Synd bara att jag inte insåg det då.   Nåväl, kanske ...

Av Jenny - 2 juli 2017 19:00

Shit och helvete, vilken vecka.... Snacka om bottenrekord. Jag har aldrig i hela mitt liv varit så långt ner på botten som nu. Jag har gråtit tårar nog att fylla ett badhus. Hemma, på jobbet. Jag har brutit ihop så många gånger.  Mat! Jag har inte ku...

Av Jenny - 25 juni 2017 19:45

Det är underbart att vara jag. Underbart 24 timmar om dygnet, VERKLIGEN. Får ofta höra att jag inte har något liv och att allt är sååååå enkelt när man är själv. Jo tjena. Undrar var jag ska börja. Men tro mig, ni hade inte velat gå ett steg i mina s...

Av Jenny - 22 april 2017 19:15

För precis ett år sedan berättade jag på bloggen att jag hade fått ett nytt större ansvarsområde på jobbet. Idag får jag göra exakt samma sak. Jag kan dessutom bjuda er på en titel. Jenny -säljledare kolonial. En "resa" jag påbörjat har i och med det...

Av Jenny - 9 april 2017 20:30

Det var ett tag sedan, minsann. Och gissa vad jag har gjort sedan sist, om nu någon finns kvar          Jag har varit på min tredje "solo"resa, som tog mig tillbaka till Thailand och två för mig helt nya ställen. Första veckan tillbringade j...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Tisdagstema

tisdags-tema.png

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards