Direktlänk till inlägg 7 januari 2009

Magmätning!

Av Jenny - 7 januari 2009 09:59

Idag funderar jag på vem det är som kommit på att vi ska mäta bukhöjden samt att det gyllene talet är under 20 cm för kvinnor och under 22 cm för män, eftersom citat från DN "en stor mage kan fördubbla risken att dö en för tidig död"

Nu måste ni säkert, liksom jag testa detta. Så här gör ni då:

Lägg er på golvet med böjda knän. Lägg en linjal på magen i höjd med naveln, mät från golvet upp till linjalen. Hehe, ni ska naturligtvis inte hålla andan eller dra in magen, det är FUSK. Mät höjden vid en lätt utandning. Resultatet om ni inte vill dö för tidigt är under 20cm för kvinnor och under 22cm för män.

Hur gick det för mig då?  Utan att ge exakta centimetrar kan jag erkänna att jag först misstänkte att det var tryckfel i tidningen(DN) =) 20cm det är ju ingenting ;) Bläddrade lite i blaskan och samma siffra dök upp på ett annat stället, så jag antar att det är korrekt. Men jooo, jag klarade mig med en hårsmån =) Fast det höjde inte direkt självförtroendet och nu tycker jag så klart att jag har en gigantisk mage.

Naturligtvis tvingade jag även ner sambon på golvet. Förstod ju att hans resultat skulle vara rätt uselt, vilket det var. Men allt för att iallafall jag skulle få må lite bättre.

Så iväg med er och mät edra bukar nu. Funderar lite på om det kanske är fördelaktigare =) att utföra denna mätning på morgonen, innan man hunnit klämma i sig en massa mat mm. Ska nog testa det i morgon bitti.

 
 
Teija

Teija

7 januari 2009 10:36

Aldrig hört talas om detta! Intressant.
Hihi, skall inte ge mig på det, resultatet skulle bli förödande! Vet ju att jag behöver lätta några kilo redan...

http://varannandag.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lena

13 januari 2009 00:02

Haha, jag klarade det - men det pöser ut en massa mage på sidorna när jag ligger på rygg :) Gillar skarpt sättet att mäta på, hade man måstat mäta runt om, eller magbredden, hade jag garanterat dött för tidigt! =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 26 april 2022 19:40

Bloggen finns kvar och jag kan fortfarande logga in "wow" Det här var min bästa terapi under tunga tider som när jag tänker efter inte alls känns speciellt tunga idag. Vilket lyxliv jag levde. Synd bara att jag inte insåg det då.   Nåväl, kanske ...

Av Jenny - 2 juli 2017 19:00

Shit och helvete, vilken vecka.... Snacka om bottenrekord. Jag har aldrig i hela mitt liv varit så långt ner på botten som nu. Jag har gråtit tårar nog att fylla ett badhus. Hemma, på jobbet. Jag har brutit ihop så många gånger.  Mat! Jag har inte ku...

Av Jenny - 25 juni 2017 19:45

Det är underbart att vara jag. Underbart 24 timmar om dygnet, VERKLIGEN. Får ofta höra att jag inte har något liv och att allt är sååååå enkelt när man är själv. Jo tjena. Undrar var jag ska börja. Men tro mig, ni hade inte velat gå ett steg i mina s...

Av Jenny - 22 april 2017 19:15

För precis ett år sedan berättade jag på bloggen att jag hade fått ett nytt större ansvarsområde på jobbet. Idag får jag göra exakt samma sak. Jag kan dessutom bjuda er på en titel. Jenny -säljledare kolonial. En "resa" jag påbörjat har i och med det...

Av Jenny - 9 april 2017 20:30

Det var ett tag sedan, minsann. Och gissa vad jag har gjort sedan sist, om nu någon finns kvar          Jag har varit på min tredje "solo"resa, som tog mig tillbaka till Thailand och två för mig helt nya ställen. Första veckan tillbringade j...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Tisdagstema

tisdags-tema.png

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards