Direktlänk till inlägg 2 augusti 2015

Skördelycka...

Av Jenny - 2 augusti 2015 20:45

Jag har påbörjat så många inlägg som inte kommit längre än till sparat bland word dokumenten. Gör ett nytt försök idag då.


 

Börjar bakifrån, alltså idag då och kan meddela jag strax efter kl 8 imorse befann mig på hjortronmyren.
Nära 3.5 kg hjortron kom jag hem med. Fick en prischock för någon månad sedan då jag köpte en pytteliten låda hjortron från frysdisken på Ica, då jag tömt mitt gamla förråd i frysen. 75 spänn för ynka 250g. Hutlöst! Tänkte nästan lämna tillbaka den.

Att lulla på i skogen utan hundar är inte bara trist och meningslöst. Det är ta mig sjutton till och med lite läbbigt. Speciellt när man går och funderar på stora stygga björnar och naturligtvis hittar bajs mitt på stigen där man går. Jag är ingen expert på bajs. Men jag har hört att björnspillning ska se ut som en limpa. I form av brödansvarig på Ica kan jag definitivt få formatet på denna bajs till en limpa. Men som sagt, det kan ju vara bajs från ungefär vad eller vem som helst. Jag är dock oskyldig.


   Kan det vara björnspillning...


   Dagens skörd.


På gårdagens oplanerade kvällspromenad med hundarna  hittade jag både hjortron och kantareller. Rekordskörd för svampen dessutom. Hittade så mycket svamp att jag var tvungen att gå hem och hämta en större påse. Det ni. Så nu finns det drygt 4 kg hjortron i frysen och 400 gr svamp i kylen. Nice. Nu är det dags för blåbär också men de är ju så aptråkiga att plocka.


   Japp, kantareller.


  Lördagens skörd.


   Naturens perfektion.


Det mörknar om kvällarna nu och igår fick jag tända lite fönsterlampor. Det börjar bli höst. Jag gillar ju hösten så det är väl inget problem. Fast ändå... Det känns lite tidigt. Jag hade så gärna velat ha sol i helgen som var, då jag var ledig. Jag ville sitta på min fina altan och grilla i min nya gasolgrill. Min altan är absolut bästa stället i hela huset och jag har redan, trots murket väder, suttit ute och käkat fler gånger än jag gjort sammantaget på en herrans massa år.


   Bullen har en alldeles egen soffa på altanen.


Jag har ju alltså investerat i en gasolgrill och det är med hatkärlek jag grillar min mat på den. I mitt tycke är det elementvarning på gasolgrillar. Är det inte riktig eld så är det inte grillat. Det vill säga, man kan lika gärna lägga korven på ett element och vänta på att den blir varm. Men det är väldigt praktiskt med gasolgrill, det erkänner jag. Fast jag är rädd varje gång jag använder den.


Brudarna, Jamie och Jinx löper för första gången och Bullen reagerar inte alls, tack och bock till hormon chippet. Hade alla tre lös härom dagen och alla tre drog, med Jamie, ledaren, i spetsen. Ropade och de kom tillbaka, bullen dock sent omsider. Han vill så mycket och inser inte att hans korta, små ben inte hinner med. Kopplade Ruben men de andra drog igen. Vrålade och skrek, ingen kom. Tillslut kom ändå Jinx, underbara lilla Jinx. Kopplade henne och fortsatte vråla efter Jamie. Beslöt mig för att gå hem och droppa av bullen som blev uppäten av all ohyra i skogen. Då, plötsligt beslöt sig fröken Jamie för att återvända. Puh, hann tänka tusen tankar.


   The gang.


   Jinx


Bullen är inte kry. Förutom sin allergi har han något i magen som gör att han får typ kramper. Har redan utnyttjat en akuttid på djursjukhuset. Inget klokare, bara fattigare.


   Bullen spexar i väntrummet på djursjukhuset.



   Någon har tuggat sönder sitt halsband.


Någon är sugen på att baka.  


Någon har parkerat rumpan i matskålen.  

     Någon är trött


I övrigt är det si och så med det mesta. Något har ändrats och förändringar man inte själv kan påverka eller styra är inte alltid uppskattade. Den här ändringen suger fett och jag kan inte göra ett skit åt det. Besviken och lite bitter. Men vad hjälper det.
Någon skulle behöva ruska om mig rejält. Men nu får jag ta mig själv i nacken och det omgående. Åh, vad korkad jag varit.


Ny vecka, nya möjligheter, nya förutsättningar. Tilltufsad men fast besluten, då kör vi!



 
 
Ingen bild

Linda & schäferligan

3 augusti 2015 00:52

Härliga bilder på både hundar & delikatesser! Själv skulle jag nog knappt känna igen en kantarell i skogen då jag aldrig hittat nån här i skogarna.. Men blåbär verkar det bli mycket av! :D
Kryisar till Ruben! Hans tuggande av grejer hänger förmodligen ihop med hans magbekymmer, fick lära mig av vetten att det kallas för pica när de tuggar på diverse oätliga prylar (betyder också skata på latin). Tydligen rätt vanligt när de har bekymmer med magen. Men allt det där visste du kanske redan! :) Hoppas det blir ordning på lillmagen! Sköt om er!!

 
Ingen bild

Jenny

5 augusti 2015 19:31

Pica, nä det visste jag inte. Intressant, ska läsa mer om det. Han har förutom prylätandet, blivit en manisk gräsätare, speciellt just innan han ska göra "nummer två" Och omständigt har det blivit *suckar djupt*
Törs jag säga att jag längtar tills det kommer en meter snö *hahaa* ;)

Mycket blåbär, mycket hjortron och mycket kantareller :D Tänk att jag hade bott här i Keräs i typ 15 år innan jag hittade min första kantarell.

Ha det gott

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 26 april 2022 19:40

Bloggen finns kvar och jag kan fortfarande logga in "wow" Det här var min bästa terapi under tunga tider som när jag tänker efter inte alls känns speciellt tunga idag. Vilket lyxliv jag levde. Synd bara att jag inte insåg det då.   Nåväl, kanske ...

Av Jenny - 2 juli 2017 19:00

Shit och helvete, vilken vecka.... Snacka om bottenrekord. Jag har aldrig i hela mitt liv varit så långt ner på botten som nu. Jag har gråtit tårar nog att fylla ett badhus. Hemma, på jobbet. Jag har brutit ihop så många gånger.  Mat! Jag har inte ku...

Av Jenny - 25 juni 2017 19:45

Det är underbart att vara jag. Underbart 24 timmar om dygnet, VERKLIGEN. Får ofta höra att jag inte har något liv och att allt är sååååå enkelt när man är själv. Jo tjena. Undrar var jag ska börja. Men tro mig, ni hade inte velat gå ett steg i mina s...

Av Jenny - 22 april 2017 19:15

För precis ett år sedan berättade jag på bloggen att jag hade fått ett nytt större ansvarsområde på jobbet. Idag får jag göra exakt samma sak. Jag kan dessutom bjuda er på en titel. Jenny -säljledare kolonial. En "resa" jag påbörjat har i och med det...

Av Jenny - 9 april 2017 20:30

Det var ett tag sedan, minsann. Och gissa vad jag har gjort sedan sist, om nu någon finns kvar          Jag har varit på min tredje "solo"resa, som tog mig tillbaka till Thailand och två för mig helt nya ställen. Första veckan tillbringade j...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Tisdagstema

tisdags-tema.png

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards