Direktlänk till inlägg 27 oktober 2012

Renar, lussebullar o Affes kaminmys.

Av Jenny - 27 oktober 2012 18:15

Tog sovmorgon idag ända till klockan 8, tidernas förfall har drabbat mig. Det var - 8 grader, inget vidare väder och jag övervägde att skjuta på Affens promenad, men gick i alla fall, vilket jag inte ångrade. Det är så ljuvligt bara man väl tar sig ut, soligt eller ej. Nästan hemma, stöter vi på klanen ren och jag fick förklaringen till varför Piraffen gått med nosen i vädret sista biten.


   Nä, men vad skådar väl mitt öga...



   En massa ren *svordom* Ca 15 stycken, allt som allt. HATA!!!


Återupptog i dag jakten på vadd samt lite mer gristyger. Jakten bedrevs i grannlandet Finland. Eller jakt och jakt, en tygaffär mäktade jag med, sedan var jag less. I vart fall hittade jag en låda med stuvbitar, perfekt eftersom det inte behövs särskilt stora mängder tyg till nassarna, dessutom billigt, bara 39 euro/kg!! Jag hanterar euro varje dag på jobbet och inte förrän jag betalat, slog det mig att det inte alls var billigt, det var ju för satan svindyrt, speciellt
med tanke på att jag enbart tog dem för att det var just sååå billigt
. Övervägde att lämna tillbaka tygerna men struntade i det. Tur att jag åtminstone sållat bort en del av bitarna. Hur tänkte jag då egentligen? Lätt räknat är ju 1 euro = 10 kr, fast det är i överkant så det blir billigare.

Ja, ja, min hjärna är ett komplext mysterium. På vägen hem försökte jag fundera ut en ny plan för de framtida nassarna, som börjar bli dyra i drift. Någon vadd hittade jag förövrigt inte.


   Frostigt spindelnät,lika virrigt som min hjärna


   En tunn isskorpa har lagt sig på ån.


Efter vaddjakten i stan hade molen dragit undan och solen strålade, perfekt för en eftermiddagspromenad med vovvarna. Fast det höll på att bli en kort promenad. Hann i princip bara komma runt knuten på huset så poppad det fram en ren och sedan en till och en till och så höll det på. *Mycket ful svordom*  Till och med Fanny, som aldrig annars funderar på att sticka, drog som en galning i kopplet. Fast det var nog bajset som lockade inte renarna i sig. Antar att hon ser dem som jättelika godisautomater *spyyyr*


Kom i väg på en runda men båda hundarna var av ovannämnda skäl rätt stirriga. Hade med kameran för att ta lite fina bilder i solen på dem men insåg att det var ett lite för vågat projekt för Affes del nu när det var ren i faggorna. Skönt var det hur som helst.


Vi har problem med värmen i huset och det var tämligen kylslaget när vi återvände från vår promenad. Blir så när jag inte hinner elda på morgonen. Fort göra eld i pannan och i kaminen, som ger snabbare värme än pannan och vår bästa investering någonsin. Sambo är inte alls lika exalterad men jag vet en som delar min entusiasm, Affe. Så fort jag gjort eld gonar han in sig i korgen precis nedanför kaminen. Där ligger han sedan tills han blir alldeles varm och grisrosa i skinnet.


   Så här så det ut härom kvällen. Affe myser bredvid kaminen

och glor samtidigt på sitt favvoprogram, Djurakuten.


   Dagens kaminmys med täcke och allt.


Så avslutningsvis.

Förlåt mig, ty jag haver syndat. Har officiellt slutat med fikabröd men vad gör man när det dykt upp saffransbullar i brödhyllan.
Saffransbröd är min absolut största last i fikaväg, jag älskar det, kan leva på det. Bakar varje år minst en jättesats och sambo brukar få smaka en eller på sin höjd två. Onödigt att mata fler åt honom när han ändå inte tycker att det är något märkvärdigt eller exceptionellt gott. Vilket i förlängningen betyder mer åt mig, vilket bygger på magen och så vidare. Men det är ju bara jul en gång om året (min jul varar ca 8 veckor) så man måste ju passa på *hehee*


Trevlig helg!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 26 april 2022 19:40

Bloggen finns kvar och jag kan fortfarande logga in "wow" Det här var min bästa terapi under tunga tider som när jag tänker efter inte alls känns speciellt tunga idag. Vilket lyxliv jag levde. Synd bara att jag inte insåg det då.   Nåväl, kanske ...

Av Jenny - 2 juli 2017 19:00

Shit och helvete, vilken vecka.... Snacka om bottenrekord. Jag har aldrig i hela mitt liv varit så långt ner på botten som nu. Jag har gråtit tårar nog att fylla ett badhus. Hemma, på jobbet. Jag har brutit ihop så många gånger.  Mat! Jag har inte ku...

Av Jenny - 25 juni 2017 19:45

Det är underbart att vara jag. Underbart 24 timmar om dygnet, VERKLIGEN. Får ofta höra att jag inte har något liv och att allt är sååååå enkelt när man är själv. Jo tjena. Undrar var jag ska börja. Men tro mig, ni hade inte velat gå ett steg i mina s...

Av Jenny - 22 april 2017 19:15

För precis ett år sedan berättade jag på bloggen att jag hade fått ett nytt större ansvarsområde på jobbet. Idag får jag göra exakt samma sak. Jag kan dessutom bjuda er på en titel. Jenny -säljledare kolonial. En "resa" jag påbörjat har i och med det...

Av Jenny - 9 april 2017 20:30

Det var ett tag sedan, minsann. Och gissa vad jag har gjort sedan sist, om nu någon finns kvar          Jag har varit på min tredje "solo"resa, som tog mig tillbaka till Thailand och två för mig helt nya ställen. Första veckan tillbringade j...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29 30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Tisdagstema

tisdags-tema.png

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards