Alla inlägg den 10 februari 2013

Av Jenny - 10 februari 2013 11:45

Har blivit väldigt lite datatid sista dagarna, därav den glesa uppdateringen. Jobba, ge hundar mat, rasta hundar, sova, ekorrhjulet som snurrat runt i ett kör. Men nu är sambo på väg hem igen så avlastning kommer.


   Två som är beredda på lördagsmyset eller var det fredagsmyset...



   Tvångsposering.


Det har varit en ganska stressande arbetsvecka för mig främst på grund av Fanny. Hennes drickande har ju minskat men hon kan inte hålla sig lika länge nu för tiden, vilket medför att jag måste ta rast, köra hem och släppa ut henne. Jag klarar det på ca 35 minuter (körningen tar ca 30 min) men det är med andan i halsen. När hon i fredags dessutom blev dålig i magen var jag nästan beredd att kasta in handduken. Matade i henne Canikur och nu är magen bättre men hon får inte så mycket mer än majsvälling att äta.


   Sleeping beauty.


   Affe - om konsten att sova som
ett pucko.


I övrigt har det inte hänt så mycket mer än att jag på fullaste allvar blivit terroriserad av två älgar jäv--r.
Började i torsdags, rätt sent på kvällen då det blev ett himla liv på jämtarna i hagen. Öppnade dörren och ber dem vara tysta. Hjälpte noll och nada. Bara att gå ut och se efter vad som skapade upprördheten. Hinner inte ta många steg innan jag ser två älgar i det nu översnöade potatislandet, ca 5 meter i från mig. Helt orädda och utan brådska står de bara och glor på mig, som hoppar och vrålar som en galning för att de ska ge sig iväg.
Klockan 1 på natten gör de återbesök. Får mig osökt att tänka på Gevaliareklamen "Vad bjuder du på när du får oväntat besök".


   Lotta-jämthund


Nästa morgon när jag ska ge jämtarna frukost får jag nästan nypa mig i armen för att kolla så jag verkligen är vaken och inte har några hallucinationer, då mamma älg med älgbarn står precis vid hundhagen och gnager på en kvist. Observera att de präktiga jämthundarna sussade sött inne i sitt hundhus, totalt omedvetna om inkräktarna på gården.  

En av älgarna verkar dessutom ha varit lite bastusugen då den strukit precis längs väggen till utebastun, ett helt varv har den gått. Andra spår går en bit upp på jordkällaren och imorse när jag gick med Affe kunde jag konstatera att hela bakgården är full av älgspår.


   Runt utebastun.


   Jordkällaren.


Ganska förnedrande eller hur? och nästan lite som en serie-stripp  ur Lars Mortimers Hälge. Sambo som lever för den "heliga älgjakten" och nu stryker älgarna runt husknuten, retar gallfeber på hundarna och inte får han skjuta dem. I september när det är "dags", kommer de att vara som utplånade från jordens yta.


 

Nu när jag tar ut Fanny och Affe är jag en smula observant. Inte så att jag är rädd för älgarna även om svärfar menade att man ska vara en aning försiktig när det rör sig om ko med kalv men jag vill helst undvika koppeltrassel om älgen får för sig att springa åt fel håll.


   Fina färger på himlen imorse.


Nu ska jag vila resten av dagen och samla krafter inför kommande arbetsvecka. Är i princip frisk, lite efterslängar kvar bara men orken finns inte än och det känns som varenda muskel i kroppen förtvinat. Blir så matt när jag gör något som kräver lite mer ansträngning.
Undrar om jag ska klä mig anständigt idag. Just nu iklädd pyjamas, morgonrock och håret på ända. *Hehe* på Affens promenad imorse drog jag bara ett par täckisar över pyjamasen, klart!

NIX! Det är en pyjamasdag i dag, heeela långa dagen. Nu är det bestämt.


   Affe har alltid pyjamasdagar.


Auf wiedersehen


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Tisdagstema

tisdags-tema.png

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards