Alla inlägg den 18 juli 2010

Av Jenny - 18 juli 2010 17:33

Under färden mot G-stad i fredags hörde de av sig från Strömsholm och undrade om jag ville att de bokade in operation i samma veva. OPERATION?? Hallå! Helt allvarligt var jag nästan beredd att avboka hela fredagens veterinärbesök i Luleå eftersom jag tyckte han haltade mindre än någonsin. Men på röntgenbilderna som inte visade något i Gammalstad hade de i Strömsholm kunnat identifiera något. Ett något som dessutom tydligen kräver operation, OCD.


Där sprack min bokade flygresa hem på tisdag. En operation nästa dag hade inte min lilla hjärna kalkylerat med när jag bokade biljetterna. Kanske skulle kunna hinna i tid till Arlanda och flyget men det kan bli ack så tight, säkrast är nog att boka om, suck.


Det känns i alla fall bra att ha fått någon slags prognos och diagnos för hans åkomma och mest troligt har det legat helt utanför mina händer (jag har alltså inte söndrat honom)

OCD är genetiskt betingad. Men valpen föds inte med skadorna. Det uppstår en tillväxtrubbning under den fas då valpen växer som fortast. Kost och motion kan visserligen påverka om hunden bär på anlagen.

Prognosen för hundar med OCD i bogleden (Affe) är god och efter artroskopi och rehabilitering blir de flesta hundarna helt återställda.


Så! Nu vet ni lika mycket som jag =)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Tisdagstema

tisdags-tema.png

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards