Direktlänk till inlägg 23 februari 2013

Lite mer info för alla hundnördar.

Av Jenny - 23 februari 2013 18:15

Pust, har just kommit in. Nu är fyra hundar rastade. Samtliga har uträttat både nummer ett och nummer två och det mina vänner är nästan som att vinna på lotto, få bingo eller slå en strike. Nu återstår bara kissrundor.


Tre längre hundpromenader och gud vet hur många pinkrundor har det blivit dag. Matskålar hit och dit, kontroll av valprumpor, städning av valplådor och så vidare. Jag är ganska mör men med tanke på att min dag egentligen inleddes igår morse klockan 5, alltså fredag morgon och pågår fortfarande så är det kanske inte så konstigt.

Så innan jag fortsätter vill jag be om ursäkt för eventuella stavfel, allmän rappakalja och konstig meningsbyggnad. Det känns faktiskt som mitt huvud är fullproppat av mjuk och fluffig ludd. Och tro mig det är inte en positiv känsla.


   Det är jobbigt att bli storebror.


Gick och la mig vid 22  igår och ungefär var trettionde minut var jag upp och kollade läget hos Kikka. Ingen sömn där med andra ord.
Men Kikka  var så lugn och så fridfull. Började nästan fundera på om jag hallucinerat morgonens oroligheter.


   Lika som bär


01,45 gjorde jag rond nummer xx och allt var fortfarande kolugnt. Var just på väg där ifrån när jag tyckte mig se en liten svans. What the f--k....  Och nog var det en liten svans alltid, en flicksvans :)
Så på de 20-30 minuterna sedan jag sist kikat in hade hon lyckats klämma fram tiken och gjort henne snygg och prydlig.


 


Nummer två och tre kom sedan i ganska rask takt.

Gillade dock  inte alls hennes förlossningsmetod, (kanske ofrivilligt från hennes sida, vad vet jag)  Detta eftersom hon inte krystade fram moderkakan med påföljd att valpen blev hängande i luften när hon reste sig.
På tre valpar klippte jag navelsträngen. Gillar inte att lägga mig i egentligen men i det här fallet kändes det nödvändigt.


   Nix, det är inte samma bilder som igår
fast man skulle kunna tro det.


Mitt i natta satt jag sedan där, i valplådan, iklädd pyjamas med en stor mugg te och fördrev tiden med att spela Candy crush. Jag har verkligen hat-kärlek till det spelet.


Den fjärde valpen tog god tid på sig och Kikka hann under tiden samla lite nya krafter. Jag  passade på att ge henne älgfärs, äggula och lite druvsocker, för extra energi. Man såg att hon var väldigt trött.

Så kom då äntligen nummer fyra och sedan nummer fem.


Kände efter "femman" att det var läge att ta ut och rasta henne. Lite borde man väl ändå kunna andas ut nu. De fem "röntgen-bevisade-valparna" var ju åtminstone framme.


Nummer sex höll på att hamna i snödrivan, precis efter kisspausen. Jösses, hann precis bara in med henne så ploppade han ut.

   Mat för vissa, power-nap för andra.


Nummer sju hade definitivt inte alls bråttom och passade sedan på att smita ut medan jag hämtade lite mer älgfärs.

Slutresultat alltså, en tik och sex hanar.


Har vägt alla 13 valpar och kan konstatera att Kikkas valpar var tyngre när de föddes, fast de var en mer. I snitt väger de (idag, dag 1) ungefär lika mycket som Lottas gjorde på dag 3. Jag sa ju att hon var tjock som en julegris.


*Gäsp*

 
 
Pirjo

Pirjo

23 februari 2013 22:25

Vad du är duktig :) Tur att du är ledig ;)

http://www.gransdalen.kennelsida.se

 
Ingen bild

Majsan

23 februari 2013 23:10

Grattis :)

Fy bubblan fick nästan magkatarr o panikångest över att se alla valpar som kommit o ska skötas o ammas!
Tissingarna ömma o där ligger de på rad...
Underbart vackert iaf <3
Styrka till dig vännen :)

 
Ewa

Ewa

23 februari 2013 23:20

Härligt att allt gick bra!!

Jag är absolut en hundnörd! 17 hundar - coolt! :-D

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

 
Malin

Malin

24 februari 2013 11:10

Härligt med valprapporter - duktiga du!

http://www.madofi.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 26 april 2022 19:40

Bloggen finns kvar och jag kan fortfarande logga in "wow" Det här var min bästa terapi under tunga tider som när jag tänker efter inte alls känns speciellt tunga idag. Vilket lyxliv jag levde. Synd bara att jag inte insåg det då.   Nåväl, kanske ...

Av Jenny - 2 juli 2017 19:00

Shit och helvete, vilken vecka.... Snacka om bottenrekord. Jag har aldrig i hela mitt liv varit så långt ner på botten som nu. Jag har gråtit tårar nog att fylla ett badhus. Hemma, på jobbet. Jag har brutit ihop så många gånger.  Mat! Jag har inte ku...

Av Jenny - 25 juni 2017 19:45

Det är underbart att vara jag. Underbart 24 timmar om dygnet, VERKLIGEN. Får ofta höra att jag inte har något liv och att allt är sååååå enkelt när man är själv. Jo tjena. Undrar var jag ska börja. Men tro mig, ni hade inte velat gå ett steg i mina s...

Av Jenny - 22 april 2017 19:15

För precis ett år sedan berättade jag på bloggen att jag hade fått ett nytt större ansvarsområde på jobbet. Idag får jag göra exakt samma sak. Jag kan dessutom bjuda er på en titel. Jenny -säljledare kolonial. En "resa" jag påbörjat har i och med det...

Av Jenny - 9 april 2017 20:30

Det var ett tag sedan, minsann. Och gissa vad jag har gjort sedan sist, om nu någon finns kvar          Jag har varit på min tredje "solo"resa, som tog mig tillbaka till Thailand och två för mig helt nya ställen. Första veckan tillbringade j...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Tisdagstema

tisdags-tema.png

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards