Alla inlägg under januari 2013

Av Jenny - 13 januari 2013 17:30

Tänkte jag skulle uppdatera men har inte så mycket att komma med egentligen så det blir väl det vanliga hundköret då. Å andra sidan är ju hundarna min vardag, min lycka och glädje, hela mitt liv, helt enkelt. Inte konstigt att inläggen handlar om dem då.   


   Ett litet återfall i gristillverkandet.


Är inne på dag tre av Fannys medicinering. Igår tyckte jag hon drack mindre, men hon måste ha haft en bra dag för idag är hon och slurkar titt som tätt igen. Men det skulle väl ta en vecka innan några resultat uppnås. Imorgon är det jag som ringer djursjukhuset. Resultatet av hennes kissprov borde definitivt vara klart. Om nu inte provet  försvunnit längs vägen till Uppsala. Min vanliga tur....


   Vykortsvackert


   Frusen fis-Affe.


   Frostigt.




Igår var det hutter-kallt men väldigt soligt och vackert så jag klädde på Affe och tog en liten promenad. Tänkte att jag kanske kunde ta död på kvarvarande basilusker i kroppen med hjälp av kylan. Påbyltad som en Michelingubbe gick jag där i skogen och njöt av solens strålar, ljuvligt.


   Så här såg det ut idag.


   Kom igen nu matte...


   Fanny hade en bra promenaddag idag.


   Tvi, konstig bismak på den här snön, blää.


Idag var det betydligt mildare och naturligtvis lyste solen med sin frånvaro men det var ändå härligt. Lyxade till det med två singelpromenader, det vill säga, en promenad med Fanny och en med Affe. Fanny gillar att promenera utan Affe och blir mera aktiv då.


     

  

Jag och Affe fyndade en ny väg i skogen, plogad och fin, vilken lycka. Och jag är helt övertygad om att Affe tyckte det var världens bästa väg för var han än gick hittade han konstant en massa power ups. Power ups  i form av harlortar *yummi yummi* Har aldrig sett så mycket kaninpoop på en och samma väg.


Känner mig rätt bekymrad och orolig, ingen rolig känsla alls. Men det är mycket som hänger i luften nu. Över tid är jag säker på att det blir bättre. Man får helt enkelt beta av en sak i taget.


Mot måndag med nya friska tag, hej och hå!

balloony smiley

Av Jenny - 11 januari 2013 17:45

Fick inga piggelinpiller till min hals av doktorn så jag har gjort egna. Stora, runda tabletter, vissa doppade i choklad, några rullade i rostad kokos och vissa i pärlsocker. Har ätit några nu och det måste vara dundermedicin för jag mår redan bättre. Hmmm, så gick det med det fikauppehållet. Nå jag höll ju mig i hela 4 dagar i alla fall.


   Medicin.


En enda vettig sak har jag gjort idag och det är att håra av Affe. Det vill säga, ryckt av honom pälsen. Man kan ju liksom inte åka till storstan och se ut som ett lurv.
10 minuter in i ryckandet ångrade jag mig bittert. Så dags då, när man redan lyckats åstadkomma snygga kanaler i hårmanen, bara att fortsätta alltså. Övervägde att lämpa av honom hos någon trimfirma, av ren och skär lättja men insåg att det inte var värt pengarna. Skam den som ger sig. Nu är han en naken-fis och ser riktigt prydlig ut, om jag får säga det själv.


   Affe och hans kusin.

   

Inget besked ännu om Fannys prover och jag har nu, trots ovissheten satt in hennes medicin. Vattendrickandet har tagit ny skruv och ska hon hålla på så kan jag inte ens jobba mina korta dagar. Ohållbart alltså.


Nu ska jag bädda ner mig i soffan och glo på tv resten av kvällen.


Go fredag på er.

 

Av Jenny - 10 januari 2013 18:30

Börjar verkligen känna mig som jag igen. När det var som värst hyste jag starka tvivel om detta någonsin skulle inträffa igen, så ni kan tro det är en lättnad.
Är inte lika på helspänn och hoppar inte längre högt när någon hostar.


  


Men istället har jag drabbats av något äckelpäckel i min hals. Förutom att det gör ont, är det både tjockt och trångt och har, som fin bonus, bildats en vit gegga på sidorna som bara vid blotta tanken får mig att vilja spy. Jag är helt enkelt motbjudande. Vill inte ens äta med tanke på "äcklet" som då kanske lossnar och följer med ner i magen *uäääck*
Är det inte bättre i morgon måste jag väl, om än motvilligt, ringa till vårdcentralen. Gick hem från jobbet idag och blir hemma i morgon. Hoppas dock kunna jobba på lördag. Man tjänar liksom inga pengar på att vara hemma och lulla.


 

Affen har avancerat i sin stöld repertoar. Tidigare stal han exempelvis en socka, lekte lite med den och begav sig sedan på jakt efter en till. Men igår, när han snott min träningsvante försökte Herr Affe minsann gömma den i fåtöljen. Han går numera under namnet Klepto-Affe.


   Fanny har gonat in sig i duntäcket efter dagens promenad.


Ännu inget svar på Fannys kissprov. *vänta, vänta*


Så har man då fastnat i spelmissbruket. Laddade ner två spel till min iphone och är totalt beroende. Candy crush och Bubble witch, hur har jag kunnat klara mig utan dem!


                             Candy crush saga   &   Bubble witch


Och min nya zapp-app som gör att jag kan styra min tv med hjälp av mobilen. Helt, totalt oumbärlig.


   Min mobil, en fjärrkontroll.


   Och tv-tidning :-)


Jag är nog rätt patetisk..


  Ha det så gott  

Av Jenny - 7 januari 2013 15:30

Efter några dagars ledighet börjar jag komma ner i varv, vilket är helt underbart. Ingen stress och inga måsten, har bara försökt ta dagarna som de kommer. relax chasingcars.gif photo


   Liten Affe-fis plumsar i snön.


Långa promenader är balsam för själen och idag var vi ute över två timmar. 5 cm nysnö försvårade vår framfart och gjorde promenaden visserligen sävlig men samtidigt väldigt tung. Snygg rumpa, snygg rumpa, snygg rumpa var mitt mantra när jag plumsade fram där i snön och närapå kastade in handduken. Tyckte nästan täckbyxorna kändes större när vi närmade oss hemmaplan. *fniss* Fanny ska ha sitt så det blev omgående en promenad till, fast betydligt kortare.


   Dagens runda.


Julen blev utstädad igår och det kändes inte det minsta sorgesamt, vilket det brukar göra. Nu upplevde jag det bara som väldigt skönt att plocka ner eländet. Ytterligare en sak mindre som påminner om juldagens händelse, suck.

Just det, jag hittade det förlupna gardintyget efter många om och men. Visste ju att jag köpt det.


Fannys kissprov är iväg skickat och mot torsdag-fredag väntar jag besked. Frågan är ju vad som försämrat hennes levervärden. Skulle egentligen behöva sätta in medicinen mot törsten redan idag eftersom sambo beger sig iväg på jobb igen, inom snar framtid. Men vågar inte riktigt chansa eftersom medicinen inte skall ges vid misstänkt leversjukdom. Invänta provsvaren alltså.


Ha en bra vecka

greenstars greenstars.gif photo

Av Jenny - 6 januari 2013 09:30

Och då snackar vi inte om att leta lämpligt tyg i kataloger eller på nätet.
Hur man kan förlägga 4 meter gardintyg i ett hus på 89 kvadrat är för mig en gåta.
Jag har letat hög och lågt. Jag har letat där det borde finnas och där det inte borde vara. Men borta, putsväck. Nu börjar jag fundera på om jag överhuvudtaget köpt tyget. Fast jo, det är jag säker på att jag gjort, eller......


   Byte av sängkläder med vissa komplikationer ;)


      


   Kallt väder kräver kläder.


 

Blev en härlig långpromenad med Affe-fisen igår. Fanny fick nöja sig med en kortare prommis, vilket inte alls störde henne.
Ska försöka ta mig ut på en runda idag med men hoppas på lite mildare temperatur. Just nu är det -20,8 grader och garanterat myggfritt. Att gå med Fanny är inte ens att tänka på. Affe fixar det bättre fast i fredags fick han någon mystisk efterkramp i bakbenet när vi kom in.
Blir det inte mildare kanske vi bara kurar ihop oss i soffan och myser, efter att jag hittat och sytt mina gardiner som ska efterträda jultrasorna.


     Piraffen   


 


  Ha det gott  

Av Jenny - 4 januari 2013 17:30

Jag börjar äntligen känna mig som mig själv igen och det var då sannerligen på tiden. Helt "återställd" är jag väl inte riktigt än kanske men det går framåt hela tiden.
Det jag önskar mest just nu, för egen del, är att mina nerver inte vore så konstant på helspänn. Någon behöver bara pilla på mig så hoppar jag högt. När telefonen ringer trillar jag nästan av stolen och så vidare men det ger sig väl med tiden.
I skrivande ögonblick pågår terapiträning för just detta. Det håller på att bli kallare ute, betydligt kallare vilket medför att det knäpper och har sig i huset. Men jag måste ha blivit lugnare för Bu och Bä (Fanny och Affe) ligger lugnt kvar i sina korgar och sussar sött. Tidigare i veckan har de (speciellt Affe) varit lika nervig som jag.

   Fanny myser i duntäcket


       

Att sömnen gör underverk har jag ju redan konstaterat. Att träning har liknande egenskaper fick jag igår morse erfara då jag tackvare min värdefulla träningspartner äntligen tog mig i väg till gymmet. Snart är vi slanka som vidjor igen *hehee* I dag har jag inte tränat, skyller på träningsvärk från gårdagen, inte lathet, absolut inte.


   Rosa himmel och frostiga träd på dagens promenad.


Fannys drickande och kissande hålls ganska bra i schack när hon får vara ute och springa. Tämligen motvilligt från frökens sida, men det struntar matte i. Så idag när jag var ledig så blev det en långpromenad utan stress och utan någon tid att passa, så underbart.  Nu har hon minsann ignorerat sin mat- drick- och kissklocka i flera timmar. På måndag är det kissprovsdags för Fanny. På onsdag körs provet och mot slutet av veckan räknar jag med att få veta om det cushings som påverkar levern eller om hon faktiskt fått en leversjukdom.  


   Affe har hittat en värdefull pinne


   Ser det ut som jag röker cigarr nu? matte....


Har börjat lite smått att plocka bort julen, relativt sent för att vara jag. Tomtarna är väck och alla juliga ljuslyktor. Gardiner, gran, stjärnor och elljusstakar är kvar, tillsvidare. Fyllde faktiskt på julförrådet idag då jag besökte Rustas rea. Milde himmel vad billigt det var. Hur kan man inte köpa när det kostar 2,98:-


   Välfyllda påsar.


Hmm, EFIT imorgon, undrar just om man kanske skulle vara med igen.... Hoppade ju förra omgången.


   Affe gillar att vara med på gården och greja. Här ska han mata fåglarna med talgbollar.
-Bara
man nu fick upp locket först.


   En bild från tidigare i veckan.



-God fredag och trevlig helg på er-

 

Av Jenny - 1 januari 2013 20:00

Det är tisdagstema och jag har varit så omotiverad de senaste omgångarna. Idag ville jag vara med men då blev temat nästan för svårt. Det bästa ur 2012, bästa bilden eller bästa händelsen. Med all dynga som hänt känns det svårt att plocka fram ljusglimtarna.
Tittade lite i bildarkivet, för allt kan ju inte ha varit nattsvart och allt blev plötsligt glasklart. Våren 2012, så klart. Den bästa våren jag någonsin upplevt. Stenhård skare, klarblå himmel och gnistrande sol i ett vintervitt landskap. Jag och hundarna på långa promenader eller skidturer. Vilken lycka det var. Hoppas på en lika fin vår i år.


   Fanny syns inte riktigt men om man tittar noga ser man lilla terrierrumpan mitt i backen


Andras bidrag finner du här:  


Så lite annat som inte har med tisdagstemat och göra.


God fortsättning på nya året förresten.

Jag tror att jag på något sätt fått en litet avslut på 2012. Allt börjar åtminstone kännas lite lättare och natten mot idag var första gången på en vecka som jag kunnat sova. Hade visserligen stigit  upp kl 4 och kört ett tolv timmars pass på jobbet, inte så konstigt kanske att man däckar.
Snälla svärmor hade lagat en kalasmåltid när jag kom från jobbet och det var bara att sätta sig till bords. Mmmm och efterrätt fick vi, svärmors blåbärscheesecake, to die for.  Kom hem och slumrade nästan omgående i soffan. I god tid innan tolvslaget sov jag som en stock. Det har rasat tung, blötsnö från taket under natten, så mycket att man inte kom ut genom ena dörren. Jag har inte hört ett skvatt.
Jag har tidigare påstått att sömn är överreklamerat, jag tillbaka, ALLT.
Vaknade med migrän men det var det värt. Innan dagens arbetspass jag så gott som återställd och mycket, mycket lycklig över nattens sömn.


Om julaftons storsäljare var huvudvärkstabletter så måste chips ha varit nyårsaftonens. Shit pommes frites vad folk köpte snacks. Idag var det dessutom stark Rysslandsvarning på många hyllor i butiken, det vill säga tomt.


Nu är helgerna äntligen över, skönt tycker jag. Jag avger inga nyårslöften numera och har knappt funderat på det nya året överhuvudtaget. Men träningen ska jag i varje fall ta tag i och försöka hitta någon form som även knäet godkänner.


-Ha det gott-

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Tisdagstema

tisdags-tema.png

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards