Alla inlägg den 8 februari 2011

Av Jenny - 8 februari 2011 16:30

Saknar ni livstecken? Jag lever men är så gräsligt trött både i kropp och själ, det känns som lite av gnistan är borta. På måndag börjar arbetet igen och då måste jag ha fått tillbaka lite power.


Det mest har fått ligga nere nu, så även bloggen, som ni märkt. Nu har jag ju inte legat död på soffan under den här tiden, nej, nej. Att stryka diskhanddukar och örngott har visat sig vara en ypperligt bra terapi, lagom komplicerat för en urlakad hjärna. Detta höll jag på med ända tills sambo drog ur sladden ur till strykjärnet och knuffade ut mig ur tvättstugan.


Min andra terapiverksamhet är bakning/matlagning. Och milde himmel vad jag bakat, dock inte alltid med så lysande resultat, eftersom jag, titt som tätt, lyckas glömma en del väsentliga ingredienser. Men faktiskt så slängde jag ihop frallor igår kväll med keso, utan recept och de blev jättebra, otroligt saftiga.  

  

Frallor med keso.

 

Satte även en surdeg på jäsning vilket jag egentligen är motståndare till. Ologiskt att ett bröd som äts i två tuggor ska tjafsas med i en vecka. Men man måste ju prova.


Panpizza, ni vet? (En pizza med lite tjockare botten) har jag gjort under helgen, för första gången och den blev kalas. Den egna tomatsåsen, mindre bra. Att strö ruccolasallad över pizzan kommer i fortsättning att bli obligatoriskt, ruskigt gott. Testa om ni inte redan gjort det.


  

Sambos pizza med hälften kebabkött och hälften skinka.


Idag gjorde jag rullar av älgfärs som fylldes med västerbottenost och lindades in i bacon, till detta kokt potatis och en krämig gräddsås. Ett pillgöra och jag gillade inte smaken alls. Tror det var kombinationen av bacon och timjan som inte föll mig på läppen. Men sambo var mycket nöjd.


Nu börjar det bli bekymmersamt eftersom frysen är nästintill knökfull och sambo inte hinner äta i den takt jag producerar. Själv håller jag mig enhälligt till ett (egenbakat) specialbröd som innehåller rivna morötter och massor med olika frön, förutom de små smakproven som måste göras av de övriga (nybakade) bröden då. Anar att sambo börjar längta rejält efter ett vanligt hederligt Polarbröd.


Semlor färdigställdes under helgen och de blev väldigt goda, trots en miss i konstruktionen av degen.


  

Numera FD semlor.

 

  

Närbild för de som ser dåligt ;)

 

Jag hade en trogen medhjälpare under "semmelmonteringen" Nämligen en Affe som tyckte det luktade väldigt gott med grädde och mandelmassa. JA, riktiga semlor med hederlig mandelmassa och inget sylt svammel. Semla med sylt är inte semla, det är SYLTBULLE!   Också gott, visserligen, om man inte kallar det semla   


  

Det luktar GOTTIGOTTI!

 

Värsta matbloggen blev ju detta. Men för att väga upp lite kan jag berätta att Affe varit på rehabbad idag och det gick lite nja. Fast ändå bättre än tidigare. Kan tänka mig att sista tidens korta och delvis uteblivna promenader spelar in. Det har varit kallt och oplogat, två värdelösa kombinationer.

Idag blev det äntligen mildare så Fanny fick sig en välbehövlig runda med massor av lösspring. Affe sover gott efter sitt badande och får vila från promenader idag.


Ha det så gott.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Tisdagstema

tisdags-tema.png

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards