Direktlänk till inlägg 29 augusti 2012

Metacam till Affe och scones till mig

Av Jenny - 29 augusti 2012 09:30

Veterinärbesök med Affen igår och i vanlig ordning hade veterinär Jenny redan ställt diagnos, eller kanske inte diagnos, utan snarare då behandling. Metacam (smärtlindring och antiinflammatoriskt) i 7-21 dagar, vilket blev 10 dagar.


Fortfarande omöjligt att säga vilket ben det rör sig. Kan inte fatta att det ska vara så svårt. Släpade med honom till klubbens träning i måndags med en yttepytte liten förhoppning att han kanske skulle halta där och att någon kunde hjälpa mig att avgöra om det är höger eller vänster framben. Men som jag misstänkte blev han totalt haltfri och så "i gasen" att benet hade kunnat sågats av utan att han märkt något. Väl hemma på gården linkade han fram igen.


   En liten tröttis efter gårdagens ståhej.


Samma visa på djursjukhuset, naturligtvis. -Vi kan röntga om du vill, sa veterinären. Men det säger sig självt att röntga från bog till tå är inget litet projekt och DESSUTOM på två sidor. Nä, det får i sådana fall vänta, om han ännu är halt efter de 10 dagarna med vila och Metacam. Han fick i alla fall beröm för muskulaturen i bakbenen, allt simmande i sommar är nog en stor bidragande orsak.


Vad tror jag då själv, i form av hobbyveterinär? Jag tror att sista månadernas aktiviteter har blivit för mycket för hans leder/muskler. Vi har simmat, varit i skogen, vi har gått massor, dessutom extra och väldigt långa promenader, mycket (mest) på asfalt och ingen vila alls. Sedan kan det ju ha hänt något som jag inte vet om... men det lär jag aldrig få veta i sådana fall.


Frågan är då hur mycket hunden ska hålla för? Jag vet vad jag tycker men jag vet också att sambo är av en annan uppfattning... En sak ger jag honom rätt i, det kan bli för mycket av det goda, när det blir näst intill maniskt.


Nu ska vi vila i tio dagar, både jag, Fanny och Affe. Själv har jag helt tappat träningssuget (det lilla som fanns kvar) och jag skiter i allt vad bantning, GI och LCHF heter. Det finns viktigare saker än att försöka bli smal. Tog ju bara 38 nästan 39 år att komma fram till det *haha*


 

Den här dippen hittade jag på Ica igår och jag tror ju knappast att jag kommer att blöta ner grönsaker med den. Och scones, jag ska äta scones. Som jag längtat.


Veterinären skulle vid ett tillfälle lyfta upp Affe från golvet och kom väl på att han kanske borde fråga om han är snäll. -Jaa, svarade jag, -det är han verkligen. -Trodde nog det sa veterinären och lyfte upp en hysteriskt lycklig Affe.  Säga vad man vill om Affe, hans stressnivå, hans hysteriska beteende (på andra platser än hemma) koppeldragande osv. Men snäll är han den jycken och god som guld, verkligen. Är övertygad om att jag aldrig någonsin kommer träffa en vänligare hund än honom, min lilla Piraff.


Just det, håller på att byta blogg för denna driver mig så sakteliga till vansinne. Meddelar ny adress när jag fått igång allt.


En dag i taget, med näsan helst ovanför vattenytan.


Tjingeling!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 26 april 2022 19:40

Bloggen finns kvar och jag kan fortfarande logga in "wow" Det här var min bästa terapi under tunga tider som när jag tänker efter inte alls känns speciellt tunga idag. Vilket lyxliv jag levde. Synd bara att jag inte insåg det då.   Nåväl, kanske ...

Av Jenny - 2 juli 2017 19:00

Shit och helvete, vilken vecka.... Snacka om bottenrekord. Jag har aldrig i hela mitt liv varit så långt ner på botten som nu. Jag har gråtit tårar nog att fylla ett badhus. Hemma, på jobbet. Jag har brutit ihop så många gånger.  Mat! Jag har inte ku...

Av Jenny - 25 juni 2017 19:45

Det är underbart att vara jag. Underbart 24 timmar om dygnet, VERKLIGEN. Får ofta höra att jag inte har något liv och att allt är sååååå enkelt när man är själv. Jo tjena. Undrar var jag ska börja. Men tro mig, ni hade inte velat gå ett steg i mina s...

Av Jenny - 22 april 2017 19:15

För precis ett år sedan berättade jag på bloggen att jag hade fått ett nytt större ansvarsområde på jobbet. Idag får jag göra exakt samma sak. Jag kan dessutom bjuda er på en titel. Jenny -säljledare kolonial. En "resa" jag påbörjat har i och med det...

Av Jenny - 9 april 2017 20:30

Det var ett tag sedan, minsann. Och gissa vad jag har gjort sedan sist, om nu någon finns kvar          Jag har varit på min tredje "solo"resa, som tog mig tillbaka till Thailand och två för mig helt nya ställen. Första veckan tillbringade j...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Tisdagstema

tisdags-tema.png

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards