Alla inlägg under januari 2010

Av Jenny - 13 januari 2010 19:45

Emils bakdel blev inte bättre av gårdagens veterinärbesök, snarare tvärtom. Stackars liten vovve   och inte kan jag hjälpa honom heller. Blev snudd på försenad till jobbet idag pga att han inte kunde sätta sig och uträtta sina behov. Men det är bara att avvakta, hålla tummarna och hoppas att det blir bättre.


Vet ni vad en korvsemla är? Inte!? Nä, det gjorde inte jag heller  Det visade sig vara en helt vanlig kokt korv med bröd   Det är högst allmänbildande att jobba på Ica.


På grund av min havererade axel jobbar jag lite mindre timmar nu än normalt. Axeln har blivit något bättre men tål ingenting, minsta lilla överbelastning gör att den blir svindålig igen    Det kommer inte att bli någon trevlig läsning när lönerapporten för januari dyker upp.

Men den dagen, den sorgen. Så för lite personlig uppmuntran har jag beställt lull lull åt mig själv, vilket är ovanligt eftersom jag inte är en tingel tangel person. Men nu har jag hittat ett ruskigt snyggt läderarmband och till det en silverberlock i form av en hund.


Dessutom hittade jag lite annat "måste ha" som exempelvis violte (hutlöst dyrt, har aldrig druckit så exklusivt te, men nog är jag värd det   ) en häftig plånbok samt ett gosedjur till en kommande liten släktmedlem    

Det är alldeles för enkelt att beställa saker på nätet men det är ju så kul. Nu är det bara det jobbiga kvar, att vänta på paketen.


Nu ska jag vräka mig i soffan och vänta på Morden i Midsomer. Ruskig "tantvarning" jag vet. Men den är oförutsägbar och man listar inte direkt ut vem som är mördaren, me like.


Ha det gott mina vänner.





Av Jenny - 12 januari 2010 17:45

Har idag avverkat veterinärbesök i G-stad, igen. Mest troligt beror Emils bekymmer att uträtta nummer två, på en inflammerad analsäck. Säcken var kraftigt förtjockad och innehöll stora mängder tjock gegga (som inte direkt luktar rosor) Det kändes iallafall som ett enkelt och lättlöst problem, hurra för det.


Ska ha telefonkontakt med veterinären på måndag för att meddela om det blivit bättre samt diskutera hans eventuella fortsatta behandling med kortison. Har tagit ut kortisonet sedan någon dag och förra natten har han haft besvär med sin hals igen. Det var mindre roligt.


Idag gottar jag mig åt sambons viktchock   

Har gånger flera påtalat att hans mage inte är så liten och platt som han verkar vilja få det till. Igår gjorde han slag i saken och ställde sig på vågen.

Han har under alla våra år tillsammans haft en magisk gräns som icke får passeras. Det har den gjort nu med 1,5 kg. Ni skulle ha sett hans min, obetalbar. Jag skrattade så tårarna rann.


Tro nu inte att jag är elak! Jag är inte ett dugg bättre själv. De forna 55 kilona är blott ett vackert minne. Men jag försöker iallafall inte lurar mig själv eller förneka de överflödiga kilona.

Nu antar jag att han inleder "operation låta bli godis" igen. Det brukar hålla i typ två veckor, lagom för sockerabstinensen att släppa sedan är det kört igen.


Själv försöker jag nu åter trampa in på den lite sundare linjen. Två dagar nu och gud vad jag saknar te och mackor framför tvn, lussebullar till kaffet och allt annat okynnes ätande. TRÅKIGT är vad det är och jag är konstant sugen på något.


Var på gymmet igår, första gången sedan julveckan. Jösses, vilken heffa man blivit. Flåsade fram längs löpbandet, inte en chans i himlen att jag hade fixat springa. Tvingade dit mig idag igen, aj, aj träningsvärk. Men ändå sådant välbefinnande när man varit där.


He he, fick just ett sms av sambo där det stod att han redan kände sig smalare. Det har gått mindre än 24 timmar sedan hans viktinsikt   


Trevlig kväll!


Av Jenny - 10 januari 2010 17:45

slipper man frysa häcken av sig när man går ut.   


Fast jag och Emil tyckte redan igår att det var milt nog för att ta en långprommis. De 20 minus graderna var betydligt behagligare än de 34 som termometern visade dagen innan. På vägen hem fick han kramp i tassarna. Fanns inget annat att göra än att bära skruttet en bit. Efter detta hamnade han i någon slags koma eftersom bärandet innebar ett enormt intrång i hans integritet. Respektlösa matte  


Idag blev det en betydligt behagligare promenad och lilla fröken terrier fick hänga med. Blev en rejäl sväng och vi var nog borta i närmare 2 timmar.

När vi kom hem fick vi en trevlig överraskning. Sambos lillebror med familj var på besök   Blir alltid lika glad att se dom. Själva är vi jättedåliga på att "hälsa på"   Men nu har jag bestämt att det ska bli ändring på detta.


Har ett veterinärbesök inbokat för Emils del IGEN. För er som inte känner mig kan jag meddela att jag verkligen INTE hör till kategorin "springa till veterinären i tid och otid" Men nu har hans nummer två   uträttande blivit så problematiskt att det inte finns någon annan utväg än just veterinärbesök.


Hade kameran med på morgonpromenaden, så lite nya bilder att beskåda finns här ---->    Naturligtvis blev det några hundbilder oxå   


Go kväll.........

Av Jenny - 9 januari 2010 10:45

Kylan håller oss i järngrepp och vägrar släppa sitt tag men nu börjar i vart fall jag bli något sånär härdad. Värre är det med hundarna eller rättare sagt Fanny som enbart kan uträtta ett behov åt gången innan krampen i tassarna sätter in.


Sambo är ute och letar hund. Alba är sin vana trogen och sticker så fort hon får chansen. I släptåg denna gång har hon Bella, mindre bra. Dagens letande sker dock till fots eftersom bilarna inte är riktigt pigga på att starta utan motorvärmare i den 25 gradiga kylan. Gissa om han är på bra humör   


Min mor konstaterade igår att Fanny ska fylla 7 år i mars. Jag för min del kan inte tro att detta är sant. Kan det verkligen vara den hunden som härom dagen låg mitt i tvätthögen på golvet och hade lyckats tugga och dra sönder ett klädesplagg i molekyldelar? Neeeee, den hunden är inte en dag över 6 månader.


Trevlig helg.



Av Jenny - 7 januari 2010 17:30

Friska 33,6 minusgrader visade termometern imorse. Var upp, gjorde eld i pannan och kröp ner under täcket igen. Försåg mig med lite tillskottsvärme i form av en hårig, varm terrier   


Nu har jag nyss kommit hem från jobbet och försöker ignorera huvudvärk och axel värk. Det har blivit sämre igen   


Hur som helst har jag haft riktigt roligt på jobbet idag. Har nämligen frilansat lite Dvs Jag har varit ute i butiken och fyllt på varor. Fick skratta gott åt mina kollegor som verkligen mest liknade fågelholkar när de fick syn på mig ute i butiken   En högst ovanlig syn alltså.


Gjorde ett snabb besök på Ikea igår och investerade i ett nytt fårskinn till min bil. Det här skinnet tänker jag inte ens prova ta in, vet ju att terrisarna omg lägger beslag på det.


Julen borde städas bort, ska försöka (om axeln tillåter det) under helgen. Egentligen borde man slänga ut alla täcken och madrasser idag. -33 grader måste ju ta död på de flesta obehagliga små kvalstren.


Bilderna nedan togs idag när jag på väg till jobbet. Det var otroligt vackert, synd bara att kameran (fotografen) inte kunde göra det rättvisa.

  

  

Av Jenny - 6 januari 2010 10:15

Dagens blogg går i fåglarnas tecken.


Igår såg jag döden i vitögat (en aningen dramatisk som vanligt) Men allvarligt talat höll ett fågelkräk på att sätta stopp för min framtida karriär. 

Hade ute Emil på kvällsrunda för att uträtta nummer två. Vi gick längs en skogsväg i kolmörkret och jag berömde mig själv som med åren blivit så modig. Hann knappt tänka tanken färdigt innan helt plötsligt flyger en fågel upp och sveper förbi några decimeter från min skalle. VRÅÅÅÅÅÅÅÅÅL!

Just dessa fåglar (vad det nu är för sort) har en tendens att skrämma livet ur mig även mitt på ljusa dagen eftersom de ligger i snön helt osynliga och just när man passerar flaxar de upp i slow motion.


Småpipps är betydligt trevligare än dessa stora klumpiga skogspipps och på nätet hittade jag något som skulle göra att jag kunde studera dom på närmare håll. En fågelmatare som fästs på fönsterrutan med sugpropp. Följande bilder är tagna i morse när jag hade en talgoxe på besök.


  



    

Tittut! 

Av Jenny - 5 januari 2010 17:37

Idag var jag tibax på jobbet igen, mest på prov för att se om axel och nacke överhuvudtaget vill vara med och leka. Det går någorlunda men jag ska jobba lite mindre timmar en tid framöver.

Ryktet om min gräsliga uppenbarelse    på nyårsdagen (biverkningar av mycket ond axel, nacke + migrän) hade tydligen spritt sig. - Jag hörde att du såg helt fruktansvärd ut, sa en kollega idag när jag just anlänt. Får väl ta det som att man iallafall inte konstant ser döende ut   


Kallt som bara den är det idag - 19 visar termometern och det blåser isande vindar som gör att jag helst vill slippa gå ut. Tänk om man kunde få Emil att göra nummer två i en liten låda, vad praktiskt det skulle vara.


Trettondagsafton ska det visst föreställa idag, totalt likgiltigt. Finns det någon som firar detta? Imorgon är det bättre. Trettondagen är röd dag, vilket betyder dubbla timmar betalt, me like   


Nu ska jag gå och titta till min skinka som jag har i ugnen. Törs nog inte tala om vilken skinka detta är i ordningen   Mmmm, det är ju så gott.


God kväll..




Av Jenny - 3 januari 2010 11:00

Blev en riktigt mysig stund i soffan imorse.

Eftersom jag hade sådan huvudvärk var jag tvungen att gå och lägga mig igen efter frukosten. Med isblåsa i nacken och en Fanny på magen la jag mig i soffan under en gossig filt. Efter en stund kom Emil tassande, han och Fanny brukar inte kunna samsas om matte i soffan. Men försiktigt hoppade Emisen upp i soffan och gosade ner sig under filten, med huvudet vilandes på mitt ben   Lycka!


Har jag nämnt att Emil gillar att titta på tv? Allt från djurprogram till reklamfilmer. Han kan ligga i soffan och bara stirra på tvn. Finns speciellt två reklamfilmer som fascinerar honom. Den ena är treoreklamen, med de där små fåglarna som flaxar omkring. En annan är Sony Ericson reklamen för mobilen Satio, med en massa människor som studsar omkring på bollar   Är ännu inte riktigt på det klara om det är bra eller dåligt med hans tv-tittande men han är fruktansvärt söt när han gör det.


Hade tänkt göra en sammanfattning av 2009, särskilda händelser som satt sina spår. Vet inte om det är den envisa huvudvärken som gör sitt, men hur jag än försöker kommer jag inte på något specifikt. Kan ju iofs ha varit ett rätt slätstruket år också   


Ett speciellt datum blev i allafall 13 juni 2009, mitt gudbarn Linda    fyllde ett år och jag sprang min första mil den dagen. När min pappa skickade upp en stor låda med kantareller är också något jag minns med glädje.


Tråkiga händelser tenderar att sätta sina spår. Vår jämthunds tik Alba, fick i mars senorna i bakbenet avslitna under en utevistelse. Hemma i korgen låg 14 dagars valpar och väntade på sin mamma. En dryg vecka senare blev Fanny riktigt dålig och blev inlagd på djursjukhuset.


Nå, nu är det nytt år och vi lägger det gamla bakom oss. Numera planerar jag inte så stort utan tar mest en dag i taget, gör det jag vill göra, tar tag i det oundvikliga osv.






Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7
8
9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Tisdagstema

tisdags-tema.png

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards