Direktlänk till inlägg 4 mars 2011

Idag gråter mitt hjärta lite extra.

Av Jenny - 4 mars 2011 11:45

Ni som anser att en hund BARA är en HUND kan sluta läsa här.


  

Emil i Roslagens skärgård.


För mig är en hund inte bara ett djur med fyra ben och svans. Nej, för mig kan en hund vara den bästa och trognaste vän som någonsin funnits.


  

En fri och svävande Emil


Idag är det på pricken ett år sedan jag satte bort min Emil. Det absolut tyngsta och värsta jag genom lidit i hela mitt liv. Även om sista tidens händelser som drabbat mig och sambo varit fruktansvärda går det inte att jämföra med att behöva ta beslutet och leva med att man avlivar sina bästa, bästa vän. Jag har satt bort hundar tidigare men detta är bortom ord att beskriva.


  

En bebis Emil, ca 9 veckor gammal.


Jag minns dagen glasklart fram till en viss tidpunkt, sedan är det svart.

Det gör fortfarande ont och jag saknar honom varje dag. Någonting inom mig dog den dagen, någonting som aldrig kommer att bli riktigt helt igen. Samtidigt blir man lite starkare genom att man vet att man tar sig över, förbi och genom en sådan här händelse.  


  

En liten skrynkelskalle, grrrrr :)


En oförstående omgivnings klumpiga kommentarer sårade alldeles fruktansvärt i början – Men Jenny, det var ju faktiskt bara en hund. - Men det var väl lika bra, han var ju ändå så aggressiv, det måste ju har varit något fel på honom.


  


Man fick ofta känslan att man var tvungen att försvara och förklara sin sorg. Jag gick igenom så mycket med den hunden och fick förutom en hel massa kunskap och nya vänner, vara med om en makalös förvandling. Jag vet att ni som var med på vår resa håller med. Skogarna i Nikkala blir sig aldrig riktigt lika igen, utan Emils missnöjes serenad i hundburen under sin ivriga väntan på att spåret skulle ligga till sig.


  

Välförtjänt belöning.

 

  

Backpacker Emil.


Så min lilla änglahund, matte saknar dig så innerligt, jag saknar dig i spårskogen, i skidspåret, ute på isen, på promenaden, hemma i soffan, jag saknar dig överallt och hela tiden. Men jag tror nog att du har det bra där du är nu.


Tills vi ses igen, lilla Emil.....


  

  

 

   

  

  

 

 

 
 
Malin

Malin

4 mars 2011 12:09

En hund är absolut inte "bara en hund"!..
Jättefint skrivet o fina bilder på Emil

Emil är inte borta, han har bara gått ett
stycke i förväg !!! Du är fri för alltid Emil!

http://www.madofi.se

 
Ingen bild

Majako

4 mars 2011 17:14

Blev jätte rörd när jag läste om dig och Emil tårarna började rinna jag förstår att du sörjer och saknar Emil av hela ditt hjärta jag vet ju hur nära ni stod varandra.Emil är i hundhimlen och har det bra Emil behöver inte bli instängd eller ha munkorg han får springa fritt och är med dig hela tiden. Tusen kramar från oss

 
Ingen bild

Melitta

4 mars 2011 18:17

Såå fint:) grät när jag läste. Det märks hur ofantligt mycket Emil betyder för dig:) Han var en speciell & mycket fin lite livlig Emil.
Kramizar på dig:)

 
Ingen bild

Linda + Schäferligan

4 mars 2011 22:21

Fina fina spårmaskinen Emil! Full fart bland buskar & snår, sällan hann man se något av honom,(däremot av matte som febrilt försökte hänga med). För oss andra blev det mest en (mer eller mindre bekväm) promenad längs efter spåret tills vi återsåg honom vid en apport eller vid spårslutet. Men så ska ju en riktig spårhund va! :D

Låt hjärtat fyllas av och bära de fina minnena tills ni ses igen...
Kramar!

 
Ingen bild

Lena, Kila, Pirra

5 mars 2011 11:09

Ju mer man får kämpa och ju mer man får gå igenom tillsammans, desto närmare varann kommer man. Såklart att Emil är och förblir speciell för dig! Men han är inte borta - han finns i ditt hjärta och kommer alltid att finnas där!
Ang. okänsliga kommentarer - jovisst, klart det var nåt "fel" på honom... Men oj så många rätt också, och tänk så han, och NI, utvecklades!!! Och just det där "felet" var ju det som tvingade dig att lära känna honom riktigt, riktigt bra, att förstå hans innersta, att verkligen super-uppskatta alla hans RÄTT, och som gjorde att DU blev hans allt, hans trygghet och hans tolk... Så en hund med "fel" blir verkligen_inte "bara en hund"... (Som om nån hund skulle vara det...)
Ser framför mig hur en liten vit virvelvind ivrigt spårar i hundhimlen...GO EMIL!!! Kramar och slörpar!

 
Ingen bild

Jenny

6 mars 2011 09:15

Tack snälla ni för alla fina kommentarer, det värmer verkligen i hjärtat ska ni veta.
/Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 26 april 2022 19:40

Bloggen finns kvar och jag kan fortfarande logga in "wow" Det här var min bästa terapi under tunga tider som när jag tänker efter inte alls känns speciellt tunga idag. Vilket lyxliv jag levde. Synd bara att jag inte insåg det då.   Nåväl, kanske ...

Av Jenny - 2 juli 2017 19:00

Shit och helvete, vilken vecka.... Snacka om bottenrekord. Jag har aldrig i hela mitt liv varit så långt ner på botten som nu. Jag har gråtit tårar nog att fylla ett badhus. Hemma, på jobbet. Jag har brutit ihop så många gånger.  Mat! Jag har inte ku...

Av Jenny - 25 juni 2017 19:45

Det är underbart att vara jag. Underbart 24 timmar om dygnet, VERKLIGEN. Får ofta höra att jag inte har något liv och att allt är sååååå enkelt när man är själv. Jo tjena. Undrar var jag ska börja. Men tro mig, ni hade inte velat gå ett steg i mina s...

Av Jenny - 22 april 2017 19:15

För precis ett år sedan berättade jag på bloggen att jag hade fått ett nytt större ansvarsområde på jobbet. Idag får jag göra exakt samma sak. Jag kan dessutom bjuda er på en titel. Jenny -säljledare kolonial. En "resa" jag påbörjat har i och med det...

Av Jenny - 9 april 2017 20:30

Det var ett tag sedan, minsann. Och gissa vad jag har gjort sedan sist, om nu någon finns kvar          Jag har varit på min tredje "solo"resa, som tog mig tillbaka till Thailand och två för mig helt nya ställen. Första veckan tillbringade j...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21 22
23
24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Tisdagstema

tisdags-tema.png

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards